Några frågor att besvara sanningsenligt

1.  Vilken typ av böcker läser du helst?
     Jag läser ofta och mycket, både faktaböcker och skönlitteratur. Jag är väldigt
     förtjust i deckare och spänningsromaner och även riktigt humoristiska böcker,
     men jag blir ganska uttråkad av romantiska, historiska romaner.
 
2.  Läser du instruktionshäftet innan du använder nya produkter?
    Jag har ambitionen att göra det, men brukar ganska snabbt ge upp budskapet
    och i stället försöka läsa texten (högt) på alla möjliga språk. Jag tycker själv att
     jag är en fena på finska i de sammanhangen.
 
3.  Beskriv dina städrutiner!
     Jag plockar lite där jag ser att det behövs hela tiden. Ibland hänger jag mig åt
     storstädning med massor av gul såpa och sortering av bokhyllor och garderober.
     Tyvärr samlar jag på mig stora högar med papper och tidskrifter av alla sorter.
     De högarna måste jag lära mig att göra mig av med. 
 
4.  När tjuvrökte du första gången?
     Aldrig. Har aldrig tagit ett enda bloss i hela mitt liv. Detta trots att min pappa var
     en riktig storrökare av cigarr och pipa och min mamma rökte en del under några
     år. Men jag blev aldrig sugen. Tyckte att det luktade så illa. 
 
5.  Vilket yrke skulle välja ha om du skulle tvingas byta?
     Åh, jag skulle kunna tänka mig att driva ett litet pensionat, eller ha en rad med
     växthus och få gå där och pyssla och prata med växterna. Jag skulle även kunna tänka
     mig att ha en liten biograf som visar udda filmer, där olika djupingar skulle kunna sitta
     och diskutera över en kaffe efter filmen.
 
6.  Vilken typ av musik tycker du om?
     Nästan all musik, skulle jag vilja påstå. Både klassisk och modern, och olika stilar. Men
     jag har en förkärlek för franska chansoner, cello, fiol och saxofoner och musettdragspel.
 
7.  Vilket språk är det vackraste som finns?
     Det går ju inte att välja (även om franska ligger bra till). Jag tycker att sjungande
     finlandssvenska är en sann njutning för örat, norska blir man glad av, danska är så himla
     charmigt, spanska låter mysigt, franska är verkligen som musik, ryska kan låta sexigt. Ja
     listan kan bli lång. Och hur vackert är det inte när en norrlänning säger "sju" på sitt
     speciella sätt? 
 
8   Kan du spela något instrument? I så fall vilket?
     Jag kan klinka en del på gitarr, men tränar så sällan att jag blir som en nybörjare när jag
     greppar guran. Det skulle vara roligt att få upp fingerfärdigheten lite grann.
 
9.  Kan du snickra, måla eller tapetsera?
     Ja, men jag har stor respekt för hantverkare och deras gedigna kunnande så jag nöjer
      mig med att ödmjukt konstatera att jag klarar av en del saker, men att det är långt ifrån
      en professionell nivå.
 
10.  Kan du laga en punktering?
      På cykel - ja. Det var min pappa mycket noga med att vi barn skulle lära oss redan när vi
      var ganska små.
      På bil - nej. Jag har en sprejflaska i bakluckan som man ska spruta in i däcket i händelse
      av punktering. Då blir däcket fyllt av ett skum som stelnar, och så kan man ta sig till en
      verkstad och få hjälp (eller så kan man åka vidare några hundra mil på det skumfyllda
      däcket. Det har funkat...)
 
11.  Vilken typ av bilar föredrar du?
      Ahlgrens godisbilar. Och franska bilar! Jag har ägt både Renault, Peugeot och Citroen, och
      de två sistnämnda har jag tyckt mycket om. Jag har även haft tex Ford och Volvo. Pålitliga,
      men ingen man älskar.
 
12.  Brukar du semestra i husvagn?
      Nej, har aldrig gjort det. Har mig veterligen bara övernattat i en husvagn en midsommarnatt
      tillsammans med Kesokompis på en camping någonstans i Östergötland. 
 
13.  Är du religiös? I så fall: vilken trosinriktning?
      Nej, jag är inte religiös. Ibland kan jag bli lite avundsjuk på människor som har en djup och
      stark tro. Det verkar så tryggt och skönt på något sätt. Men jag lever väl i stort sett efter
      kristna värderingar.
 
14.  Är du politisk engagerad?
      Nej, inte engagerad. Jag var ganska aktiv i min ungdom. Nu kan jag inte glöda och brinna
      på samma sätt längre.
 
15.  Gör du aktiva val för att rädda vår jord?
      Jag försöker välja miljövänliga alternativ om det finns valmöjlighet. Men jag belastar miljön
      oftare än jag egentligen vill.
 
16.  Är du duktig på att sjunga?
      Mycket duktig! Men det låter inte så bra! Jag lär mig snabbt långa texter både på svenska
      och andra språk och vet precis hur det ska låta. Tyvärr låter det sällan som jag vill. Men i
      bilen kan ingen höra mig sjunga!!!!
 
17.  Vem är din manlige favoritskådespelare?
      Jag har några som jag gillar extra mycket: Jean Reno, Antonio Banderas och Kevin Whately
       o Gary Lewis.
 
18.  Vem är din kvinnliga favoritskådespelerska?
      Sandra Bullock, Julia Roberts och Emily Mortimer.
 
19.  Vilken är den sämsta film du har sett?
       Förmodligen någon av alla de filmer som liknar varandra med stentuffa män som rusar runt i
       eld, lera, och ropar upphetsat till varandra, och när någon blir skjuten torkar de lite snabbt
       en tår ur ögonvrån och rusar vidare för att döda och lemlästa nya skurkar.
 
20.  Tycker du om vetenskap eller tycker du att det är urtråkigt?
      Jag älskar vetenskap! Både humanistisk och naturvetenskaplig vetenskap! Jag ser på
      Kunskapskanalen, läser Illustrerad vetenskap och naturvetenskapliga artiklar och slukar alla
      möjliga böcker (tex böcker där arkeologer,språkforskare och medicinare tillsammans har undersökt
      och redovisat sambandet mellan språkutveckling, hjärnans utveckling och ändrade vanor hos våra
      förfäder). Är en sann nörd!
 
21.  Är du modig?
      Vill nog påstå det, eftersom jag med jämna mellanrum gör saker jag är rädd för att göra.
 
22.  Har du något smultronställe? I så fall, var?
      Jag har flera smultronställen. De bästa är underbara platser i skärgården eller på andra natursköna
      platser, som tex vackra fjällområden, där man kan tänka tankar fritt och vänta in sin själ.
 
23.  Kan du sy, virka, sticka, knyppla, väva?
      Jag är ganska bra på att sy, sticka och virka. Knyppla kan jag inte, men vet att jag fick göra det i
      slöjden i mellanstadiet.
      När det gäller vävning förstår jag rent teoretiskt vad man ska göra, men jag behärskar inte konsten.
 
24.  Har du gröna fingrar eller tvingas du ha plastblommor hemma?
      Jag har väldigt gröna fingrar och ett stort intresse för att plantera alla möjliga och omöjliga kärnor och
      frön för att se vad det ska bli av dem. Men det innebär att jag gärna kämpar ett tag för att rädda livet
      på blommor som tappar sugen ett tag, och då är de i andras ögon fula och hängiga, medan jag hoppas
      och tror att de ska få ny livskraft (blommorna alltså).
      Jag ger ofta bort växter när de blir för många och för stora.
 
25.  Tycker du att frågorna på den här listan var fåniga?
      Nej, ganska underhållande faktiskt!

Kommentarer
Postat av: Lois

Åh, det är du och Lille Skutt, mamma! <3

2014-10-07 @ 20:36:21
Postat av: Lois

Åh, det är du och Lille Skutt, mamma! <3

Svar: Ja, så är det nog!
Fia

2014-10-07 @ 20:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback