Dåligt samvete

Nu i helgen strosade jag runt i en galleria med massor av olika butiker. I en av butikerna fanns mängder av pyssel av olika slag. Det var pärlor, lim, snören, band, kartong och tusen andra roliga saker. De hade även en liten hylla för småbarnsföräldrar, där det bland annat fanns en ask med gips för att gjuta av det lilla barnets händer och fötter. Och jag drabbades genast av otroligt dåligt samvete. 
När mina tre barn var små hade jag ambitionen att skriva upp och dokumentera saker de sa och gjorde, både fysiska och mentala utvecklingssteg och roliga episoder. Jag hade tänkt gjuta av fötter och händer för att ha små gulliga tavlor och jag skulle göra fina klippböcker, fyllda av roliga bilder och citat. 
Lyckades jag? Nej! Jag har en massa osorterade bilder i lådor och ibland försöker jag komma ihåg saker av typen:
- Jo, du lärde dig det....eller var det kanske inte just då? Kanske det var något av de andra barnen? 
Och varje gång jag ser fina, ordentligt ifyllda "det här är jag"-böcker fylls jag av så dåligt samvete!

Kommentarer
Postat av: Lois

Har stora själsliga sår pga detta.

Svar: Jag förstår väl det!
Fia

2014-11-24 @ 19:17:19
Postat av: lillsyrran

Med tanke på vilka otroligt häftiga, starka, kärleksfulla och starka barn du har så gav du uppenbarligen dem en suverän uppfostran och barndom. Vad är några gipsavgjutningar mot det? Nada.

Svar: Tack, men det dåliga samvetet finns kvar ändå.
Fia

2014-11-24 @ 19:19:51
Postat av: Anna-Lena

Du är inte ensam. Vi är åtminstone två. Troligen massor med andra som känner likadant.
Och... man kan inte ha tid och ork med allt. Även om viljan finns.

Postat av: Freja

Samma här! Jag köpte både "Mina första år"-böcker och två fina inbundna böcker med blanka sidor där jag skulle dokumentera deras liv... Sonen tror jag jag fyllde i halva "Mina första år", men sen föddes dottern och i hennes finns knappt något nedskrivet. Och de där anteckningsböckerna ligger i en låda med lösa bilder och blev aldrig något av...

2014-11-25 @ 00:07:06
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback