Inlägg 25:#Blogg100 Lite fysik, kanske?

 Det här är vad vi gick igenom på dagens fysiklektion. Jag tyckte att det var komplicerat nog, men en av mina elever ställde några frågor:
- Jag undrar lite över Diracs konstant. Hur har de kommit fram till den?
och
- Finns det stjärnor som bara sänder ut infrarött ljus, så att vi inte kan se dem?
 
Hoppsan! Och jag som var beredd på frågor som "Hur stark är tyngdkraften på Mars?" eller liknande.
Jag kan ju nämna att samma elev ställde frågan om vilken berggrund det finns i Afrika, för hon undrade om det var flintastenar som de första människorna som skapade eld använde, eller om det fanns någon annan bergart som också kunde framkalla gnistor. Med hjälp av ett par SO-lärare som blev svarslösa lyckades vi komma fram till att det fanns liknande bergarter i de områdena.
Eleven har även frågat om DNA när vi har pratat om människans utveckling. Då har hen frågat om det alltid har varit samma antal kromosomer så länge det har definierats som människor, om egenskaperna i så fall har suttit på samma kromosomer som nu och om det bara är speciella egenskaper som har förändrats, men vi alltid har varit människor. Eleven resonerade så att om kromosomerna stämde, varför sa vi då att det var olika arter? Om kromosomerna stämde - skulle vi då kunna få avkomma med en förmänniska? Varför har man då sagt att Homo Sapiens och Neandertalarna inte parade sig? (Fast nu hävdar forskare att de har fått fertil avkomma)
Om kromosomerna har ändrats under tiden - när skedde det och hur har man kunnat fastställa det?
 
Gissa om jag får utmaningar på mina lektioner! Jag börjar ofta skratta och blir tvungen att lova att ta reda på mer. En fråga som handlade om celler i kroppen och radioaktivitet fick jag hjälp att besvara av en kompis som har en dotter som studerar teknisk fysik i Lund, och hennes kompis som studerar biokemi.
 
Men eleven har lovat att bjuda in mig till festen när det är dags för Nobelpris!
 
 
 
 
 
Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar 

Kommentarer
Postat av: irene

Jösses! Vilken vetgirighet. Du kan väl vinka i kameran när det blir Nobelfest?

Svar: Ja, jag kommer att jaga kameramännen och fråga om jag får hälsa till kompisar!
Fia

2014-03-31 @ 09:11:56
Postat av: Lillsyrran

Vilken härlig elev!

2014-04-02 @ 20:56:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback