Inlägg 21: #Blogg100 Roligt med duktiga elever

 Jag har en åtta i matte och no. I no jobbar vi just nu med ljud och hörsel (akustik i största allmänhet), och den senaste veckan har jag haft stenhårda genomgångar varje lektion, och eleverna har fått skriva massor, massor på  stora papper i form av mindmaps. När vi började arbeta med området fick alla elever läsa Skolverkets kursplaner och betygsnivåer, och idag plockade vi fram Skolverkets papper igen. Sen fick alla elever titta på Skolverkets olika betygsnivåer och sina egna anteckningar, och så skulle de själva formulera två E-frågor, två C-frågor och två A-frågor. (Nya betygsgränserna, där E betyder att man har nått målen i ämnet och A är det högsta betyget). När alla hade skrivit sina frågor samlade jag in dem, blandade ihop dem och delade ut dem igen. Ingen elev fick tillbaka sitt eget papper, och nu hade de en ny uppgift med det papper de hade fått. De skulle inte besvara frågorna, utan de skulle skriva ett utlåtande om nivån på frågorna de hade framför sig. De skulle utgå från Skolverkets betygskrav, och det de förväntas kunna när det här momentet är klart, och så skulle de skriva ett omdöme om frågorna hade rätt nivå, om de var välformulerade och om A-frågorna var tillräcklig utmanande för att kunna motsvara betyg A. Ingen fick skriva nedlåtande kommentarer, men de fick inte heller bara skriva "det var bra frågor", utan de var tvungna att motivera varför de tyckte som de gjorde, och så var de tvungna att ge konstruktiv kritik på förbättringar.
Det var knäpptyst i klassrummet medan de jobbade, och jag var otroligt nyfiken på hur de skulle klara uppgiften. När de var klara samlade jag in papperen igen, och det var verkligen roligt att läsa det de hade skrivit.
Det var kommentarer av typen: "Din E-fråga var bra, (Vad betyder ordet akustik?) för det var bra att man bara behöver komma ihåg betydelsen av ett ord, och sen är man tvungen att förklara mer på din C-fråga, och på A-frågan kan man utveckla sitt svar eller bara besvara väldigt kort, och då ska man bara få E som betyg" "Jag tycker att din A-fråga är för lätt, för med den formuleringen behöver man inte utveckla sitt svar" och så vidare. Det var verkligen roligt att se att de flesta förstår kvalitetsskillnaden mellan olika svar.
Om drygt en vecka kommer de att få ett prov på arbetsområdet. Hoppas verkligen att det kommer att gå bra.
 
 
Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar 

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Åh, vad jag önskar att mina tjejer får en sådan no-lärare som du i högstadiet!

Svar: Tack, vad snällt. Fast de dagar jag mest längtar efter att klockan ska gå lite snabbare är jag inget vidare.
Fia

2014-03-22 @ 14:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback