Mina fyra monsterväxter

Nu när sommaren kommer blir det rena festen för mina insektsätande monsterblommor. De är brutala växter, men alla fyra är inte riktigt lika grymma.
Den här lilla vännen är inte så väldigt framgångsrik. Det är bara någon enstaka insekt som har lockats ner i blomfällan för att aldrig mer komma upp. 
Den här är lite elakare. Den slår obarmhärtigt ihop sina klor när en oskyldig fluga råkar landa på bladet och traskar omkring lite grann. Inne i den hopslagna klon skickar växten ut ett enzym som bryter ner flugkroppen, och när den har sugit i sig all näring öppnar den sig igen. Ibland ligger de torra resterna av insektens hudskelett kvar.
 
 
Den här är grym och effektiv. Jag vet inte hur många hundra småflugor den har slukat bara den senaste veckan. Det vimlade av små "sorgflugor" runt tre av mina små kaffeplantor i förra veckan, men nu när den här besten har stått tillsammans med dem i en vecka finns knappt en enda fluga kvar.
 
Men nu har vi kommit till den grymmaste av grymma. Den har förmåga att locka till sig både stora flugor och getingar och andra ganska stora insekter, och när de väl har kommit in i tratten finns inte en chans att komma upp igen. Man kan höra hur de kämpar, surrar och försöker smita igen, men det går inte. Det är lite läskigt att en växt kan vara så hjärtlös, men så är det. 
Det här är insekternas värsta mardröm!

Kommentarer
Postat av: Mia

Värsta mardrömmen nånsin!!! Men var 17 har du hittat de växterna????? Med tanke på att jag bor på en bonnagård, så vore det kanske idé.... :)
Kram på're

Svar: Växterna skulle stormtrivas hos dig!
Fia

Postat av: Anna-Lena

Lite kul med dina köttätande växter faktiskt. Snart har jag mognat i mitt tänkande så att jag också köper en. Eller två. Den sista är ju dessutom en riktig skönhet.

Svar: Vad roligt! Du lovar väl att berätta när du köper en?
Fia

2014-06-23 @ 10:24:51
URL: http://mammselen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback