Midsommarmums

Tänk vad mycket gott man äter på sommaren! All mat smakar liksom fest!
På midsommaraftonen startade jag med en liten silltallrik innan jag hoppade in i bilen och åkte iväg för att spela fiolioliolej och basfiol och flöjt och hoppa som en svanslös groda. Ja, ni vet! Man är lite lätt generad men frustar skrattande ihop med många okända människor i en flerradig ring runt stången. Alla vuxna snurrar och sjunger och tvättar och hänger tvätt, och de små barnen har lite svårt att hinna med i svängarna, men kommer snabbt på hur roligt set är att applådera lite mellan varje låt.
På den regnvåta ängen drack vi kaffe ur plastmugg och åt hembakta bullar från hembygdsföreningen, och jag älskar det det lika mycket varje gång. Jag är så tacksam för de duktiga människor som entusiastiskt fixar midsommaren i sina vackra folkdräkter och med stånd med korv och fika. Ibland blir jag rädd att de ska tappa sugen för att de kanske känner att man tar dem för givet. Det är ju fler som framför förlöjligande kommentarer än som faktiskt tackar dem för det arbete de utför, trots att det kommer så många besökare att det inte finns en chans att hitta en parkeringsplats i närheten. På den här ängen var det flera hundra personer, det kanske var närmare tusen personer där, om man räknade de som kom och gick, och de som var utspridda bland buskar i periferin. 
Efter dansandet var det dags att äta bland nära och kära. Allt är så gott! Sill, färskpotatis, oxfile, goda röror, gott bröd!
(Jag har helt fräckt stulit dotterns foto på den fantastiska tårtan!)
Och efter maten fick vi en fantastisk tårta som inte bara var god, utan även vacker som ett konstverk. Jag tog tyvärr inget kort på tårtan, men det var små skivade jordgubbar som var nedstuckna i grädden i ett vackert cirkelmönster. Man hade knappt hjärta att äta upp den. Men den var fräsch och god i smaken, inte alls mastig, som gräddtårtor kan vara när man har ätit en onödigt stor portion mat.
Med så här trevligt sällskap blir alla fester roliga!

Kommentarer
Postat av: Ylva

Vilka fina barnbarn du har :)

Svar: Ja, vilken tur jag har!
Fia

2014-06-21 @ 10:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback