Naturhistoriska museet

Jag var med en klass på utställningen 4,5 miljarder år i tisdags. Det var precis på håret. Den 3 mars stänger den utställningen för ombyggnad/renovering, och håller stängt i ca ett år. Mina elever skulle samla fakta för att kunna göra sin slutuppgift om evolutionen: de ska tillverka en bok, antingen en sagobok för småbarn eller en faktabok för mellanstadiebarn. Det är en uppgift som är svårare än många tror. Det är lättare att ha ett skriftligt prov där man får besvara en radda frågor. I den här uppgiften tvingas eleverna själva ta reda på tillräckligt mycket fakta för att kunna välja ut det viktigaste. Därefter måste de själva förstå alla ord och begrepp, och till sist måste de anpassa språk och beskrivningar till målgruppen. Och allt måste stämma med de sanningar som nutida forskning har kommit fram till.
Jag kommer att återkomma med lite bilder från olika elevalster om ett par veckor, då de är färdiga.
Här kommer några bilder från mitt eget strövtåg på utställningen.
   
 
 
 
   
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Dina elever är nog väldigt glada över att ha en lärare som du.

Svar: Tack, vad snäll du är!
Fia

2014-02-22 @ 17:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback