Bokbingo

Nu när vi är lediga i sommarvärmen är det kanske roligt att hoppa på den här roliga bokbingon? Jag hittade den hos Freja

Hitta en bok vars författare eller titel innehåller bokstaven Z: 

Nietzsche - Tankarnas biografi. En bok som står där i hyllan, men som jag aldrig har tagit mig tid att läsa.

Hitta en klassiker: 

George Orwell - Animal Farm

Hitta en bok med en nyckel på omslaget: 

Marian Keyes - Hemligheten på Mercy Close

Hitta något i din bokhylla som inte är en bok:

En liten tavla, ett hålslag, en pappersask med viktiga papper, en glasskål, en liten prydnadsfigur, ett par hyllplan med blandade leksaker, en tysk språkkurs och en fransk språkkurs med cd-skivor. Och några dvd-filmer och några cd-böcker.

Hitta den äldsta boken i din bokhylla: 

Beror väl på hur man ser det. Bibeln är ju gammal på ett sätt, men det här exemplaret är väl inte så ruskigt gammalt. Iliaden och Odysseen är ju också gamla på sätt och vis. Efter många flyttar och många stora utrensningar i mitt liv har jag gjort mig av med många böcker, och har inga gamla praktexemplar kvar. Tror nästan att mina äldsta böcker är fyra pärmar med originalböcker som min farfar skrev.

Hitta en bok som innehåller djur: 

Oj, oj, oj! Jag är ju lärare som undervisar i biologi, så det finns mängder av böcker som innehåller djur! Men om jag bortser från den vetenskapliga aspekten på djur så kan jag nämna "Harens år" av Arto Paasilinna.

 Hitta en bok med en manlig protagonist:

Jan Guillou - "Coq Rouge"

 Hitta en bok med bara ord på omslaget: 

Thomas Mann - Der Zauberberg

 
Hitta en bok med illustrationer: 

Finns ett stort antal. Faktaböcker av olika slag (som tex floror, svampböcker, läroböcker...). Barnsagor. Konstböcker. Kokböcker. 

 Hitta en bok som har guldbokstäver: 

Har ingen bok där hela texten är med guldbokstäver, men har tex Tage Danielssons "Bokbok" som har guldbokstäver på omslaget.

 Hitta en dagbok (sann eller påhittad):

 James Joyce: Odysseus

 Hitta en bok vars författare har ett vanligt namn: 

Lasse Berg: Gryning över Kalahari

Hitta en bok som har en närbild på omslaget: 

Richard Dawkings: The selfish gene

Hitta en bok som utspelar sig i en tidig tidsperiod:

Då får det bli Iliaden och Odysseen igen

Hitta en inbunden bok utan sitt skyddsomslag:

Caitlin Moran: Konsten att vara kvinna

 

 Hitta en turkos bok: 

Liza Marklund: Nya röster sjunger samma sånger

 Hitta en bok med stjärnor på omslaget: 

Stefan Spjuth: Stallo

 
Hitta en bok som inte är för ungdomar (Young Adult): 

Charles Brenner: Psykoanalysens grunder

 
Hitta en bok vars författare varken är engelsktalande eller svensk: 

 Det blir två böcker här, nämligen...

Yasmine Reza: L´aube le soir ou la nuit

Mórics Zsigmond: Ne légy jó

 

BINGO!


Kommentarer
Postat av: Freja

Bra jobbat! Jag tyckte det var kul att göra den här och få rota runt i mitt bibliotek!

Svar: Jag hade ambitionen att fotografera alla böcker jag nämnde i bokbingon, men jag hade inte tillräcklig energi i värmen.
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback