Inlägg 33: #Blogg100 Machovärld

Alldeles nyss kunde man ju läsa om den konstiga domen som handlade om ett nyp i rumpan. En man hade nypt en kvinna i rumpan och hon gav honom en örfil.
Han anmälde henne för detta och hon blev dömd för misshandel. Jag blir ofta mörkrädd över våra lagar, över att det är formuleringarna där som gör det möjligt att tolka det på det här viset. Och så undrar jag vad straffet skulle ha blivit för mig...
 
Jag var cirka femton år och hade just börjat smita in på vår lilla stads nöjesställe för vuxna. En fredagskväll klev jag in genom dörrarna och gick över dansgolvet för att leta efter mina vänner i andra änden av lokalen. När jag passerade över dansgolvet kom en kille - cirka tio år äldre än jag - och helt fräckt tog tag i mina bröst. Jag är en stillsam och tålmodig person, men när det kommer till tafsande reagerar jag blixtsnabbt och kraftfullt, så trots att killen var en halvmeter längre laddade jag med en rak höger (inte handflata, utan en rejäl snyting med knuten näve) på hans haka, och så skickade jag upp mitt ena knä i hans skrev. Mannen kved till och rasade ihop på golvet, men jag brydde mig inte alls om honom, utan jag gick vidare, fortfarande kokande av ilska.
Med dagens tolkningar av lagen - skulle jag ha åkt fast för misshandel?

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Ja, antagligen du kunde ha åkt fast för misshandel om det varit idag....
men jag tycker faktiskt det var rätt åt killen ;-)

och detta med den, som jag också tycker, konstiga domen p.g.a. att kvinnan gav mannen en örfil då han hade nypit henne i rumpan
det verkar varit mera ok och acceptabelt förr för kvinnor att reagera när de blev sexuellt trakasserade..
men nu verkar det gå mot motsatt håll.....ganska skrämmande faktiskt...
hur kan de döma kvinnan och inte mannen som trakaserat henne med nypet...
man blir faktiskt ganska förfärad

Svar: Jag har hört ett inslag på P1, (Medierna), där de granskade ärendet. Precis som i många andra fall har journalister gjort en missvisande vinkling av rättsfall. Journalisten som hade skrivit ursprungsartikeln om fallet vägrade att uttala sig. När radioreportrarna granskade domen och talade med berörda människor framstod det i ett annat ljus. Det förekommer troligen många konstiga domar, men det är farligt för tilltron till rättsväsendet när medier förvränger rättsfall utan att presentera hela bilden. Jag har läst domarna i flera av de uppmärksammade rättsfallen det senaste året, bland annat ett par av de omskrivna våldtäktsmålen, och när man läser vittnesmålen och bakgrundsbeskrivning är det absolut inte som de stora rubrikerna påstår. Det är sorgligt om tveksamma fall ska slås upp på felaktiga grunder, när vi behöver skärpta lagar mot alla typer av övergrepp.
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback