Inte modig men rejält förbannad

Apropå kommentarerna på ett tidigare inlägg dök ett minne av en obehaglig händelse upp. 
 
För några år sedan hade en av döttrarna och jag varit och handlat, och var på väg hem igen. När vi stod på den fullpackade tunnelbanan var det så otroligt mycket folk att dottern och jag inte lyckades stå bredvid varandra. En bit ifrån mig i mittengången stod en medelålders man bredvid en ung flicka med utländsk bakgrund med en sjal som täckte håret. Plötsligt insåg jag att mannen sa en massa vidriga saker till den unga flickan. Han uttalade bland annat hot och nedlåtande saker till henne, kallade henne för hora och andra vidriga saker. Ingen av personerna som satt eller stod intill dem reagerade eller försvarade flickan.
Han var så vidrig att det till slut blev kortslutning i hjärnan och jag baxade mig fram till honom och dunkade till honom i ryggen och sa att han skulle låta flickan vara. Vid nästa station skulle dottern och jag gå av tåget. Då klev även den otrevlige mannen av, enbart för att ge sig på oss. Han försökte sparkas, spottas, slåss och var totalt galen för att han kände sig kränkt för att jag hade sagt till honom. Jag försökte hålla honom ifrån mig genom att hålla armarna utsträckta mot hans bröstkorg och det kändes mycket obehagligt när ingen ingrep för att hjälpa mig. Kanske trodde de att det var ett fyllebråk, eftersom mannen var högljudd och troligen påverkad av något. Men de kan ju inte ha tyckt att det var en jämbördig kamp när han var närmare två meter lång och jag ä 1,58. Det hela avslutades i alla fall utan att han lyckades slå mig, och den lilla flickan fick förhoppningsvis fortsätta sin resa utan äckeltyper som bar sig illa åt mot henne.
 

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Men oj....vilken obehaglig upplevelse både för dig och flickan du berättar om
och så modig du var som sa till......tänk om alla vore lika modiga och stå upp när någon behandlas illa...
skönt att allt slutade väl och jag hoppas också att flickan du berättar om fick fortsätta sin resa i lugn och ro
läskigt också att ingen ingrep när mannen försökte ge sig på dig också och skönt att det slutade väl

Svar: Ja, visst var det tur att det slutade väl, men det är obehagligt att det finns såna människor
Fia

Postat av: frktjatlund

Vad är det för vidriga människor som går lösa på stan?

Svar: Alldeles för många kräk går lösa enligt mitt tycke!
Fia

2013-09-19 @ 21:27:19
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: Anna-Lena

Fler borde reagera som du.
Men det finns inte så många modiga. För modig, det var du. I alla fall.

Svar: Tack, vad snäll du är!
Fia

2013-09-20 @ 09:02:46
URL: http://mammselen.blogg.se
Postat av: Yvanna

<3

Svar: :)
Fia

2013-09-21 @ 23:16:00
Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Shit vad modigt..bra gjort..himmel så elaka folk kan vara.

Svar: Jag förstår verkligen inte hur en del kan vara så genomvidriga!
Fia

2013-09-22 @ 14:17:42
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback