Nya utmaningen nummer 92: Ett ljud jag tycker är obehagligt

Ett ljud som får allt hår på kroppen att stå rakt ut är gnisslet från en äggkartong i cellplast. Jag tycker att det är så obehagligt! Och det ljud som uppstår när någon äter riskakor påminner om äggkartongsljudet, men inte alls lika starkt.
Och så tycker jag att det är jobbigt med det vinande ljudet som dånar över nejden när det är motortävlingar på en bana. På grund av min pappas motorintresse tillbringade jag en hel del tid som barn på motorcykeltävlingar och biltävlingar, och även om jag tyckte att det var roligt med själva tävlingarna så tyckte jag att det vinande ljudet var jobbigt. Som en gigantisk mygga som retfullt cirklar omkring i närheten av örat och inar när man ska sova en varm sommarnatt.
Olika larm som nästan närmar sig smärtgränsen och har ett slags ljudintervall som liknar dopplereffekt är också ruskigt obehagliga. På en av mina tidigare arbetsplatser var det så att larmet var kopplat till dörrlåset, så att när ytterdörren låstes aktiverades rörelsedetektorn. Det var en liten skola, där det inte fanns en separat expedition, så tanken var att sista personen som lämnade personalrummet skulle låsa så att inga obehöriga kunde komma in där.  Ibland uppstod vissa missförstånd då någon trodde sig vara ensam i huset, och låste dörren när han/hon gick därifrån, och då satt en annan stackare kvar och kunde välja mellan att absolut inte röra sig förrän dörren låstes upp igen, eller så gällde det att stå ut med det närmast smärtsamma ljudet den stund det tog att få tyst på ljudet genom en relativt bökig process.
Jag försöker komma på fler obehagliga ljud, men just nu kommer jag mest på irriterande ljud i stället.

Kommentarer
Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Oj ja ljud kan minsann vara obehagliga..dina varianter är helt klart otäcka. Cellplasten särskilt.

Ska tänka ...hmm vad är obehagl..

Jo nu vet jag..när någon bara andas i telefonen..du vet man hör att någon är där. Men ingen säger något..scary..

Svar: Bläh! Har du varit med om såna telefonsamtal? Obehagligt i så fall!
Fia

Postat av: Ninni

Och jag avskyr ljudet av sandpapper..och ta i det...ryser bara jag tänker på det =(

kram

Svar: Ojdå! Du som pysslar så mycket! Hur kan du då fixa dina möbler så fint?
Fia

2013-10-07 @ 18:35:52
URL: http://www.ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback