Att byta en glödlampa

För ett par dagar sedan tankade jag min nästan ökentorra bil full med bensin, fyllde på ny spolarvätska som ska klara kyla, fyllde på olja i motorn och bytte torkarblad.
Sen tänkte jag att det kunde vara läge att åtgärda den trasiga glödlampan som jag hade fått nedslag på i besiktningen, så jag frågade även efter en lampa.
- Vi kan kanske hitta rätt sorts lampa, sa mannen på macken, men vi kan tyvärr inte hjälpa till med att byta den (han hade nämligen varit så vänlig och bytt torkarblad). Det har hänt att själva spegelreflektorn (har jag för mig att han sa) har fått skador när vi har bytt, och det går inte på försäkring, så då har vi fått betala allt ur egen ficka, så vi får inte göra det längre. Det finns en verkstad här borta (han nickade med huvudet) som byter lampa för 1400 kr. 
1400 kr för att byta lampa! Det låter som rena skämtet!
Så jag har åkt till Mekonomen, och har haft instruktionshandboken med mig, och där har killen bakom disken och jag veckat våra pannor i flera rader av djupa veck och så har vi tillsammans listat ut hur lampbytet ska gå till. Nu har jag två nya glödlampor liggande i handskfacket, men jag har inte vågat mig på själva ingreppet än. 
Två glödlampor gick på lite drygt 200 kronor, så om jag klarar bytet själv har jag sparat in 1200:-. Och blir det ett fungerande byte kan jag även börja jobba svart och byta glödlampor för kanske 800-900:-. 
Hmmm, inte dumt alls!

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Billigt!
Det är vad det är. På min bil skulle man vara tvungen att byta hela strålkastarinsatsen för ett lampbyte. (Själva glödlampan hade dottern tyvärr tappat när hon skulle hjälpa mig). Allt enligt den aukt. bilfirman. Ca 4-5000 kr skulle arbetet gå på...
Turligt nog hade jag en arbetskamrat som kunde hjälpa mig. Trångt och krångligt var det. Han var här två hela kvällar innan lampan satt på plats. Priset blev ca 2000 om jag inte minns fel, men det var ändå en vinst enligt mig.

Svar: Så galet att det kan bli så dyrt!
Fia

2013-10-21 @ 22:19:28
Postat av: irene

hmmm.... berätta hur det gått när du har gjort det. Min erfarenhet är att ett lampbyte kan vara fasansfullt krångligt på vissa bilar

Svar: Jag har ännu inte gjort bytet, men jag ska fotografera processen!
Fia

2013-10-22 @ 08:04:00
Postat av: Anna

Hi hi..sväng hit vetja vi kan säkert fixa det tillsammans..jag är en fena på att byta lampor. Fast en del bilmärken har jag hört har rena rama djungeln under huven. Obegripligt. Hur kan man designa en bil som kräver en hel operation för ett litet lampbyte?

Himmel du kan ju bli rik om du lyckas. :D

Tokfia..då är så rolig att jag dånar.

Svar: Jamen, då hoppar jag in i bilen och åker till dig då!
Fia

Postat av: ejmis

En av dom saker jag numera måste ordna hjälp för att fixa. =/
1400:- för att byta är ju hutlöst!!!
Hoppas det löser sig utan verkstaden.

Svar: Det löste sig ju alldeles perfekt i fredags!! :)
Fia

2013-10-28 @ 04:39:38
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Yvanna

Haha! Utbrast jag högt för mig själv i lunchrummet. Perfekt extraknäck, morsan!

Svar: Kan bli lönsamt!
Fia

2013-10-28 @ 12:56:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback