Utmaning dag 78: Your sunglasses

Det är ju ett elände att vara närsynt när det blir dags för solglasögon. Antingen ska man ha sina vanliga glasögon på och vara skarpsynt, men besvärad av bländande sol, eller så tar man på solglasögon och har ett behagligt filter för ögonen, men ser omvärlden i ett oskarpt töcken. För ganska många år sedan kom de första små solglasögonen som var möjliga att klicka fast på de vanliga glasögonen. Det fanns ett litet gångjärn på dem, så man kunde fälla upp dem om man inte ville ha själva solskyddet för stunden. Jag lärde mig aldrig trivas med den modellen, utan fortsatte med mitt växlande mellan god synskärpa och en diffus, men solfiltrerad värld.
Det finns även modeller som är så stora att de liksom omsluter de ordinarie glasögonen, så att man ser ut som Greta Garbo ungefär när man har dem. Jag har aldrig haft såna, men jag har lånat vid något tillfälle och har kunnat konstatera att de är bekväma. 
Men mina favoriter är den sorten som hakas fast på de ordinarie glasögonen, helt storleksanpassade. Jag tycker att detär en suverän uppfinning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback