Utmaning dag 11: Drömjobb

Jag börjar känna att jag inte kan ge klara besked någon enda dag, utan jag har alltid en massa kringförklaringar. När jag nu ska beskriva mitt drömjobb blir det också kringförklaringar.
Jag tycker alltid att det verkar otroligt stimulerande och spännande att vara laboratorietekniker på kriminallabb. Det verkar som om man får tillfälle att arbeta med både gammal och ny vedertagen teknik, samtidigt som man tvingas utveckla sig själv och tänka i nya banor. Det låter som ett jobb man kanske inte tröttnar på i första taget. Men jag tror att jag å andra sidan har fått en romantiserad och idealiserad bild av yrket via alla kriminalserier. 
 
Och så är det kanske lite fantasilöst att påstå att jag faktiskt jobbar med ett yrke jag tycker om helhjärtat. Jag tycker att det är fantastiskt att ha ett jobb där ingen dag är den andra lik och där det är en utmaning att möta alla elever på olika sätt, efter deras förutsättningar. Det är även roligt att ta del av ny forskning både vad gäller pedagogik och naturvetenskapliga rön. Tyvärr har yrket baksidor. Det är så mycket mer än elevkontakter att jobba med. Jag är omgiven av deppiga småbarnföräldrar som har svårt att orka med allt merarbete eftersom de även vill hinna umgås med sina barn på ett meningsfullt sätt. Jag har flera kollegor som har gått in i väggen det senaste året, och några till är definitivt på väg dit. Yrkets avigsidor gör därför att trots att jag fortfarande tycker om mitt arbete och hyser ett stort intresse för vetenskap och pedagogiska metoder, så har glansen försvunnit lite,  så jag kan nog inte benämna det som ett drömyrke.
 
Mitt drömjobb skulle vara att ha ett litet bokcafe, där jag kunde fixa så att det blev trivsam miljö och så att mina gäster mådde bra. Jag skulle måla och fixa med gamla möbler så att det blev precis den atmosfär jag längtar efter, och så skulle jag ha mysiga detaljer och vackra växter. Och goda smörgåsar och kaffebröd till humana priser. Ibland skulle det vara lite kulturevenemang som tex författarbesök eller filmvisning med efterföljande diskussion. För ett antal år sedan var vi ett gäng som renoverade en gammal bio och drog igång kulturaktiviteter där. Jag skulle gärna göra ett nytt försök, men på en bättre plats, och där mitt lilla bokcafe kunde ingå. På bion skulle man kunna visa både udda filmer och erbjuda företag en trivsam konferensmiljö. Kulturaftnar, musikkvällar, dansuppvisningar... Allt sånt som jag tycker är kul skulle man kunna gära där. Det skulle vara mitt drömjobb, och jag tänker ofta att egentligen skulle det vara fullt möjligt att genomföra....
 
 
Det vore roligt om fler vill hoppa på denna utmaning som innebär att man ska skriva ett inlägg per dag i 100 dagar, med en given rubrik.
Titta gärna in hos Mammselen som har antagit utmaningen

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Vilket fantastiskt ställe det skulle vara!

2013-02-25 @ 18:44:44
Postat av: Anna-Lena

Låter ju jättetrevligt. Vad är det som hindrar dig?

2013-02-25 @ 21:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback