Nya utmaningen nummer 48: Återanvändning/ bättre begagnad

Åh, jag älskar återanvändning! Jag älskar saker som har en historia, och inte bara är släta, opersonliga och massproducerade. Jag älskar gamla skåp även om de är sneda och vinda. 
En gång i tiden, precis när jag började att arbeta som lärare jobbade jag på en skola där möblerna byttes ut från ganska välanvända historiebärare till nya, släta möbler som luktade nytt trä och emballage. Vaktmästaren och jag  gick ner i den välfyllda källaren för att ställa in eller hämta något, nu minns jag inte riktigt vad, men jag fick syn på en fantastisk gammal kateder som jag blev blixtförälskad i. Det var en gammaldags kateder med heltäckt baksida, och små låsbara skåp på framsidan i stället för lådhurts. Sen fanns det ett litet extra skåp, som ett lönnfack, på utsidan av "hurtsen".
Med vaktmästarens hjälp släpade jag upp det otympliga bordet (samtidigt som han försökte intala mig om fördelarna med de nya, lätta, fräscha möblerna som skolan just hade köpt in) i mitt klassrum, och så ägnade jag (eller det kanske inte var precis jag som höll i penseln, men jag tar åt mig äran här i alla fall) en hel helg åt att spackla och måla i flera omgångar tills bordet var vackert lila/plommonfärgat. Mina elever tyckte mycket om katedern, och de tyckte att det var roligt med det lilla lönnfacket, och de tyckte att det var en väldigt vacker färg på bordet. Jag släpade med mig min kateder även när jag bytte skola (inom samma kommun får jag väl lov att tillägga) och till slut lämnade jag med stor sorg kvar den på en skola när jag fick en annan tjänst.
 
Nu är jag så sugen på att måla och fixa i mitt klassrum till hösten igen....

Kommentarer
Postat av: Ninni

Jag älskar också gamla saker..så trist när man kommer hem till en del människor..allt är perfekt som att komma in i en möbelaffär..Boring =(

Lät helt underbart med den gamla katedern..vet precis hur den såg ut. Så synd att du fick lämna den..vet du om den finns kvar??

Ha en underbar dag, kramen

Svar: Det är möjligt att den finns kvar i en av salarna i en liten skola i Nynäshamn. Jag tror att de blev ganska förtjusta i den där.
Fia

Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Som alltid kan jag se allt framför mig..Du är bara för härlig. Du ger dig hän kan man säga..när du fått vittring på nåt intressant.

Vilken otroligt härlig liten berättelse..den får mig att le. Tusen tack!

Svar: Ja, det stämmer nog att jag ger mig hän åt saker som intresserar mig. Då kan jag få hur mycket energi som helst.
Fia

2013-08-06 @ 18:38:36
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback