Nya utmaningen nummer 40: Skumma element

Hmmm. Stort tolkningsutrymme här. Det går ju att tolka som radiatorer som inte funkar som de ska, eller så kan man tolka det som människor som inte funkar som de ska.
Jag tror att jag tar tolkningen med människor. I föregående inlägg berättade jag ju om den trygga barndomen, och därefter har jag bott i många år i en liten trygg småstad.
Nu bor jag sedan några år i ett område där det är lite mer oroligt. Det förekommer en hel del bråk, så man hör polissirener med jämna mellanrum. Det finns anledning att inte gå på alltför undanskymda platser,och om jag ändå måste gå på en avsides parkväg har jag olika strategier. Ibland tar jag min nyckelknippa och håller den hårt i min knutna hand, så att nycklar sticker ut och kan användas som ett vapen i händels av att man blir påhoppad. Ibland när jag passerar skumma element på små undanskymda vägar "låtsaspratar" jag högt i telefonen och säger saker som "jaha står ni där bakom nästa krök - ja, jag tror jag ser er nu!" samtidigt som jag vinkar lite diffust mot en buske längre fram.
Jag tänker efter vilka vägar jag ska ta när jag tar mina promenader.
Jag blir ofta ledsen när jag passerar utbrända bilar, sönderslagna och utbrända offentliga toaletter, gigantiska högar med nonchalant kvarlämnat skräp (trots att det finns stora soptunnor) som ligger kvar efter picknicksällskap. Jag blir ledsen när gamla runstenar eller andra minnesmärken vräks omkull och slås sönder utan någon speciell anledning. 
Jag blir ledsen när folk bryter sönder avspärrningar med både bommar och jättestenar, eller gjutna fundament, för att kunna köra bil in på gångvägar och tvärs över gräsmattor för att komma till badplatser.
Synd att några få skumma element ska få förstöra så otroligt mycket för så många.

Kommentarer
Postat av: Mia

Blir också lite ledsen när jag läser detta... Det känns så onödigt att det ska behöva vara så här, tyvärr alltför vanligt.... Kram fina Fia....

Svar: Mycket onödigt, och det känns som om något måste göras för att lösa stora problem. Kram!
Fia

Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Mmmm så ledsen man blir över detta..vi i vårt lilla land vill ju ha ordning o reda.

Som tur väl är så bor jag liksom i de allra lugnaste kvarter man kan tänka sig..så jag läser mest i tidningen om bråk o upplopp

Svar: Det är faktiskt sorgligt att det är så stökigt i vissa områden. Jag var inte så bekymrad över det när jag bodde i min lilla småstad.
Fia

2013-08-03 @ 21:05:44
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback