En stunds gnäll

Ni som inte är lärare kanske inte är medvetna om den nästan övermäktiga arbetsbelastning som ligger som ett ok på oss lärare i mitten av varje termin, då vi ska skriva omdömen till alla våra elever inför utvecklingssamtalen. Det innebär att man ska sammanställa och bedöma allt arbete alla ungar har gjort under terminen, både skriftligt, muntligt och praktiskt. Sedan ska man utgå från det som står i våra kursplaner för att jämföra elevens prestationer med de uppställda målen som Skolverket har presenterat.
Vi vill givetvis vara både korrekta, informativa och personliga i våra omdömen, så att eleverna ska känna att det är meningsfullt att ha utvecklingssamtal och så att de verkligen förstår hur de ska kunna förbättra sina arbetsinsatser och resultat. När vi har lyckats sammanställa omdömen som är begripliga, korrekta och rättvisa ska de matas in i vårt administrativa system. Det är små rutor där texten ska skrivas in för varje elev och varje ämne. För varje gång man ska spara en text är det en fördröjning medan systemet långsamt maler och sparar den inskrivna informationen. Det är skrivande - klick - väntan - väntan - väntan - klick - väntan - väntan - väntan - klicka fram nästa elev - skriva in texten för den eleven/det ämnet - klick - väntan - väntan - väntan - klick - nästa elev osv i all evighet. Den där väntetiden när systemet spar alla data är vansinnigt lång. Ibland tar klickandet och väntan längre tid än själva skrivandet.
När man som jag har ganska många elever x fem ämnen blir det nästan trehundra omdömen som ska skrivas och klickas och väntas på. Totalt sett tar det mig drygt 20 timmar att skriva in mina omdömen. Och då räknar jag inte in den tid det tar att rätta och sammanställa resultatet.
Puh! Skönt att få gnälla av sig lite!

Kommentarer
Postat av: Mia

Du har all rätt i världen att gnälla lite...tycker du kunde gnällt ännu mer, det hade då jag gjort i ditt ställe....styrkekram till dig!

Svar: Tack! Fast oftast tycker jag så väldigt mycket om mitt jobb!
Fia

Postat av: Anna-Lena

Det känns som du har för mycket jobb. För många ämnen? Jobbar du mer än heltid?

Svar: Ibland känns det som om det vore mer än heltid!
Fia

2012-11-02 @ 17:33:02
URL: http://mammselen.blogg.se
Postat av: Lillemor Johansson

Ja du Fia att lärarna har det bra är förlegat....stackars er....vilken tidsåtgång...Kram vännen! Mumin

Svar: Tack snälla du! Kram tillbaka!
Fia

2012-11-02 @ 18:01:31
Postat av: lillsyrran

Vi är många där ute som verkligen uppskattar all energi ni lägger på våra barn!

Svar: Tack! Det känns bra!
Fia

2012-11-02 @ 18:49:46
Postat av: Anna ..smyger in..

Mmm..jag vet.. jag ser... jag förstår..heder åt er..som orkar.. som kan.. och har förmågan att leda att undervisa..

Svar: Tack! Det som gör att vi ändå orkar är eleverna! De ger mer energi än de tar :)
Fia

2012-11-02 @ 19:45:21
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback