Vilken dag!

Första lektionen idag var en mattelektion. Några minuter efter att mattelektionen tog slut kom en av killarna tillbaka och sa att han måste gå hem från skolan, för hans mormor hade dött för en kvart sedan. Jag lovade att berätta för mina kollegor så att han skulle kunna skynda sig hem och inte behöva gå runt och förklara för alla lärare när han var ledsen.
När jag stod och plockade ihop material till nästa lektion fick jag ett meddelande från en mamma till en annan av mina elever. Hon berättade att elevens mormor hade dött för en liten stund sedan. Jag var därför tvungen att gå och hitta eleven och gå undan med honom och berätta vad som hade hänt. Det var inte roligt alls, och det var en ledsen liten kille med blanka ögon som bestämde sig för att stanna kvar i skolan hela dagen, för att det skulle vara jobbigare att vara hemma och vara ledsen.
På min lunch kom min chef och sökte upp mig och frågade om jag kunde ta två helklasslektioner i stället för laborationer som jag hade planerat. Det gick inte att få tag på en vikarie i no, så jag lovade att skjuta upp mina laborationer och snabbt ändra mina planer.
Den första klassen har jobbat med fysik, krafter och hållfasthet, så där gjorde vi en hållfasthetstävling där de fick en bricka med 10 pappersark, gem och några bitar tejp och med hjälp av sitt material skulle de göra en så stark konstruktion som möjligt, så att vi skulle kunna lägga den mellan två boktravar med 20 cm mellanrum och belasta med tyngder. Den starkaste konstruktionen stod pall för drygt 5 kg belastning, den svagaste klarade 50 gram innan den vek ihop sig.
Den sista lektionen (sista lektionen sent en fredag!!!) skulle jag ha en klass som jag inte känner. Vi skulle prata om "livets myller", skillnaden mellan växt- och djurceller och Carl von Linnés klassficering.....Gissa om ett gäng trötta sjuor var intresserade av det vid den tiden....
Vi gjorde så att vi låtsades vara forskare från rymden som landade på jorden och vi skulle försöka hitta ett system för att berätta om livet här när vi kom tillbaka till vår planet igen. Vi bestämde oss för att ha en teori om skillnaden mellan levande organismer och icke-levande för att kunna berätta för forskningsrådet på vår hemplanet. Det blev inte så jättebra lektion, men de blev i alla fall väldigt entusiastiska och berättade om en massa äckliga bakterier och parasiter som de har hört talas om, och när vi pratade om alla bakterier som finns var det några som omgående bestämde sig för att gå hem och duscha länge och sedan byta tandborste dagligen för att undvika att luftburna bakterier skulle växa till i borsten.
Vissa dagar känns otroligt mycket längre än andra...

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Se till att få en riktigt skönt helg.

2012-02-10 @ 17:55:33
Postat av: madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD

Håller med, vissa dagar känns längre än andra :-)

Tack förresten! Uppskattar din kommentar!

Postat av: soffie kikar in

jisses vilken dag va sorgligt för de eleverna att få ett sånt besked!ha nu en goo helg,kram

2012-02-10 @ 20:17:37
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback