När 28 stycken håller andan...

Jag har visat filmen "Pojken i randig pyjamas" (The Boy in the Striped Pyjamas - regisserad av Mark Herman och producerad av David Heyman, baserad på en bok med samma namn, av den irländske författarenJohn Boyne) för två av mina klasser. Det är en mycket bra film från början till slut. Den innehåller många otroligt gripande scener, som tex när pojken som är son till arbetslägrets högste chef och en liten judepojke blir goda vänner och sitter och spelar spel på varsin sida om taggtrådsstängslet. Skådespelarna är fantastiska och karaktärerna är övertygande. Om ni vill läsa lite mer om handlingen hittar ni en hel del här. Jag är djupt imponerad av hur barn kan vara så otroligt duktiga skådespelare.
När jag satte igång filmen blev det andlöst tyst i rummet, och jag tror nästan att ungarna höll andan i de 95 minuter som filmen pågick. Efter filmen hade de mängder av frågor och funderingar. Slutet är mycket jobbigt, och uppladdning med ett paket näsdukar rekommenderas om ni tänker titta på filmen.
Den är som sagt mycket sevärd, och jag kan varmt rekommendera den, men man blir inte precis på partyhumör efteråt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback