Filmtips!

Vill ni sitta och skratta gott åt en charmig historia måste ni helt enkelt titta på "Amelie från Montmartre"! Den fick en rad Oscarsnomineringar när den kom år 2001, och det kan jag verkligen förstå.
Huvudrollsinnehavaren Audrey Tautou har ett så otroligt uttrycksfullt minspel, med en förmåga att förmedla massor bara genom ett leende eller en blick med sina jätteögon. Historien är så långt från Hollywoods plastighet man kan komma, och det är så befriande att titta på den skruvade historien med de osannolika personerna och de tokiga situationer som uppstår.
Regissören heter Jean-Pierre Jeunet, och han har även regisserat filmen "Micmacs". Det är också en mycket sevärd film med skruvad handling och osannolika personer, situationer och miljöer. Han verkar vara en mästare på en slags lågmäld galenskap!
Han har gjort fler filmer, som jag ännu inte har sett:
Delikatessen
och De förlorade barnens stad.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Den filmen gillade jag mycket..var några år sen jag såg den..kanske dax igen=)



OJ var du uppe så tidigt en söndag, det var värst. jag sov till halv nio.

Men nu är maskinerna på G

Ha en bra dag..kram

Postat av: tush

Du kommer med mycke bra filmtips :D

2012-02-06 @ 17:27:49
URL: http://www.filmkritikerna.se/filmtoppen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback