Köpmannens kontrakt på Dramaten

Igår var jag på Dramaten och tittade på "Köpmannens kontrakt". Det var en väldigt skruvad pjäs som inte liknade något annat jag har sett. Pjäsen framfördes i Målarsalen, det vill säga allra högst upp i huset, och innan publiken fick komma in i salongen måste alla ta på sig vita skoskydd. Inne i salongen var golvet täckt av en kritvit matta, och när man gick in till sin plats passerade man scenen. Bakom en halvt genomskinlig ridå fanns ytterligare en svart, rörlig scen täckt av svarta, blanka kaleplattor.
Föreställningen började med att en helnaken kvinna ålade sig tvärs över scenen och sen började skådespelarna rabbla upp sina ofattbart långa textsjok. Jag begriper inte att det är möjligt att lära sig så otroligt mycket text utantill utan att interagera med en annan människa. Medan de i ett rasande tempo höll sina långa monologer hände det en massa annat på scenen (andra skådespelare kom och gick, pratade om annat samtidigt som monologen framfördes, stora filmdukar visade närbilder och psykedeliska filmsnuttar, starka lampor riktades plötsligt ut mot publiken, skarpa, obehagliga ljud dånade med jämna mellanrum). Plötsligt delades biljetter till andra förestälningar ut, små föremål auktonerades ut till publiken, skådespelarna gick runt i publiken och förde lågmälda samtal med en liten skara.
En grupp asiatiska flickor kom in på scenen vid flera tillfällen, med instrument, portföljer och vapen mm.
Det var galet och roligt och förvirrande. Pjäsen var två och en halv timme lång, och till att börja med var det så fullständigt galet att hjärnan gick på högvarv av den ena överraskningen efter den andra, men  mot slutet tappade föreställningen lite tempo eftersom det bara var galet utan att hänga ihop, men det avslutades på ett lika tokigt och roligt sätt som det startade.
Det var absolut en sevärd föreställning, men man måste gå dit med ett öppet sinne och inte förvänta sig en pjäs med en sammanhållen handling.


Kommentarer
Postat av: Anna ....tassar in..

Shit..himmel..oj...va...nä..men ..så tänker jag..men så läser jag dina rader: Det var galet och roligt och förvirrande.... då pustar jag ut..för får man ingen behållning av det man betalar för är det toktrist.



Ja det var bland det märkligaste jag hört tror jag i teaterväg..galet märkligt på ett befriande roligt sätt kan jag tro.

Postat av: Annelie

Mycket märkligt. Mycket Dramaten :-)

2011-09-25 @ 15:17:40
URL: http://anneliehansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback