Sannolikhet

Eftersom jag ändå har skrivit en hel del om skolan den senaste tiden kan jag lika gärna skriva lite till. För några dagar sedan skulle en av mina klasser arbeta praktiskt med sannolikhet på mattelektionen. Då fick de dela in sig i smågrupper och så instruerade jag eleverna om att de skulle få en "sannolikhetsenhet" att arbeta med. De fick inte veta vad sannolikhetenheten bestod av, men de fick tydliga anvisningar så att de skulle utföra undersökningen på rätt sätt.
Ur sannolikheteenheten skulle de plocka 10 små enheter och sortera dem efter färg. Detta skulle upprepas tio gånger och varje gång skulle de räkna ut den procentuella fördelningen mellan de olika färgerna. Mellan varje testomgång skulle de lägga tillbaka alla små enheter i den stora enheten igen och skaka om innan de plockade upp nästa omgång. Med utgångspunkt från de tio delresultaten skulle de försöka bedöma den procentuella fördelningen mellan de olika färgerna i hela enheten. Allt skulle bokföras i form av beräkningar och diagram.
Som näst sista moment skulle de tömma den stora sannolikhetsenheten och räkna alla små enheter och kontrollera om deras beräknade fördelning skulle stämma. Som allra sista moment fick de äta upp alla sina enheter.

Sannolikhetsneheterna var nämligen påsar med Ahlgrens bilar.
Alla beräkningar redovisades på tavlan, med betydligt större allvar än jag hade vågat hoppas på.

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Den övningen skulle gett mig ont i magen. Men säg det onda som inte har något gott med sig.

Postat av: Anna .

Underbart..du är bara så härlig du..en av de bästa lärarna kan jag tro..:)Anna..den allra bästa..jepp så är det..

2011-06-05 @ 11:47:44
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det finns bara ett sätt att stoppa dem, i munnen. Bilar är gott!

2011-06-07 @ 20:47:48
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback