Kvällsarbete på skolan

En dag om året har vi öppet hus på vår skola, då familj, vänner och bekanta till våra elever får komma och titta på vad vi har arbetat med. I år planerade jag ihop med en sexa hur de skulle visa no-arbetet. Jag var tvungen att ta bilderna när eleverna var hemma och pustade ut inför kvällspasset, eftersom jag inte får publicera bilder på elever, men här får ni se vad vi visade:
Den här skylten såg jag utanför klassrumsdörren när jag städade salen när alla besökare hade gått.
Lite kopparsulfat i en rundkolv ser tydligen lockande ut. Alla blir sugna på att labba.
Vaktmästaren övervakar salen med begrundande min...
Fåglarna har slagit sig till ro efter dagens slit. På den fina planschen kan man lära sig en massa om vårt solsystem.
Rummets tuffing sitter kaxigt på ventilationsröret och kollar läget.
En modell på de inre organen i människokroppen. Vad sägs om de violetta lungorna? Bra eller dåligt tecken?
Här får man tillfälle att testa "Såpbubbelbubbelblås"
Här har en grupp allvarsamt förberett sin arbetsplats. Under kvällen visade de vilka saneringsmetoder man kan använda vid en oljekatastrof i Östersjön. De berättade för intresserade åhörare vilka för- och nackdelar det finns med sänkningsmedel, uppsugningsmedel respektive kemisk bekämpning.
Här ficj besökarna titta på faktaböcker, och skelett av grodor, fiskar, kycklingar, ormar och ödlor samt fosterutvecklingen hos kyckling. För att få se något vackert finns även några fjärilar på bordet.
Vid det här bordet utfärdades en rad brännarkörkort under kvällen. För att få ett brännarkörkort måste man kunna tända brännaren på rätt sätt och koka vatten i ett provrör utan att det stötkokar. Om man missar några säkerhetsregler får man inget brännarkörkort.
Här får man lära sig brandsläckning. Eleverna släckte stearinljus med hjälp av koldioxid som de framställde med bakpulver och vinäger
Ingredienser till såpbubblor
Olika former på såpbubbleblåsare. Vilken form tror ni bubblorna får i ett fyrkantigt hål?
Här får besökarna rösta på bästa såpbubbleblandningen
Lite information om Big Bang och jordens utveckling
Big Bang här också

Kommentarer
Postat av: Anna .

Hi hi..jag får en känsla av skoltiden på det glada sjuttiotalet Fia..tänk ändå..det såg ju faktiskt ut på liknande sätt då..

Vaktmästaren är på pricken lik Åke som redan då var en klippa :)



Härligt inlägg..humor och glada skratt är skoj..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback