Citat från Nobelmuseet

I förra veckan var jag så passande på Nobelmuseet med ett par klasser. Och eftersom det var Nobeldagen igår kan jag bjuda på några av alla de citat som sitter överallt på museet:
.
"Vetenskapliga upptäckter är resultatet av ett planmässigt famlande i mörker"
Karl-Friedrich Gauss 1777-1855
.
"Jag söker inte. Jag finner."
Pablo Picasso 1964
.
"Born originals, how come it to pass, that we die copies?"
Edward Young 1683-1765
.
Min kollega och jag satt och åt spenatlasagne  i museets matservering medan våra elever gick runt bland montrarna och svarade på frågor. Vi blev otroligt inspirerade av alla citat och snygga montrar (även om vi blev besvikna över att det var så LITET. Nobelmuseet marknadsför sig på ett tjusigt sätt, men det var tyvärr inte så mycket att fördjupa sig i för våra elever som hade läst atomfysik i fem veckor. Det var korta presentationer, men inget fördjupande som kunde ge våra elever en möjlighet att få mer omfattande svar på sina frågor)
I lokalerna som var fyllda av världens alla genier svävade kunskapens andar och väckte vår kreativitet, så vi hade storslagna planer för hur vi skulle kunna marknadsföra naturvetenskapen på ett inspirerande sätt på vår skola. Det var allt ifrån att vi skulle knycka en stor glasmonter i korridoren, där bildämnet regelbundet visar upp sina alster, och i stället visa allt spännande från våra superintressanta ämnen, till att ha bildskärmar med roliga inslag som uppdateras med jämna mellanrum, till att köpa vackra planscher från olika museer och sätta upp på strategiska platser på skolan.
När vi kom tillbaka till skolan tog vi en kopp kaffe och en pepparkaka, och sedan var allt som vanligt igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback