Sällskap på bussen

Jag satt som vanligt längst fram i bussen, på platsen precis innanför dörren, för att slippa bli åksjuk. Vid en hållplats klev en liten dam på och stannade vid min plats. Hon tittade uppfordrande på sätet bredvid mitt, där jag lite slarvigt hade ställt min kasse med grillad kyckling, gurka, tomater, ägg, ost och annat som jag hade plockat ihop i affären.
- Jag skulle gärna vilja sitta där, sa den lilla damen.
Jag skyndade mig att ställa ner kassen vid mina fötter, så att damen kunde sätta sig på sätet bredvid mig. Bussen krängde till en aning, så hon höll på att falla, men jag fick tag i hennes arm så att hon kunde återfå balansen.
Hon var vänlig och social och började prata med mig nästan genast. Med en liten knyck rättade hon till sin huvudbonad och tittade vänligt leende på mig.
- Vart ska du åka då? ville hon veta.
Jag berättade vart jag skulle åka och hon nickade lite och undrade om jag bodde där, samtidigt som hon plockade upp en liten toalettväska som hon uppenbarligen var väldigt stolt över, för hon drog med handen över den och förklarade att hon tyckte om mönstret.
- Ja, den är verkligen fin, svarade jag.
Medan hon fortfarande berättade om vad hon hade pysslat med under dagen öppnade hon toalettväskan och visade innehållet. Där fanns flera små flaskor med parfym, och vi plockade upp dem en efter en och tittade vad det var för doft. Hon hade både vaniljdoft, smultron och fruktparfym och ett par sorter till. Jag frågade vilken som var hennes favorit, men hon var inte alldeles säker på det, verkade faktiskt inte särskilt intresserad av frågan. I stället plockade hon fram ett litet etui med en mängd små fält med olika nyanser av ögonskugga. Med stor koncentration strök hon fingret över det knallblå fältet och smetade ut färgen på sina ögonlock, och därefter strök hon lika beslutsamt över det bruna fältet och fortsatte att skugga sina ögon. Jag visste att jag hade en liten fickspegel i min väska, så jag plockade upp den och höll upp den så att hon kunde titta sig i spegeln när hon sminkade sig. Hon log uppskattande och vred min hand med spegeln i så att hon skulle kunna se ordentligt.
När ögonen var färdiga vände hon sina sotiga ögon mot mig och förklarade att ögonen var klara nu, och så letade hon rätt på ett läppglans i en glittrande tub. Medan hon målade munnen berättade hon att läpparna blev väldigt blanka av den sortens läppglans. När hon var färdig vände hon sig med ett strålande leende mot mig och upplyste mig om att hon inte behövde spegeln längre. Jag frågade om hon skulle gå på fest eftersom hon gjorde sig så fin, och hon log fortfarande vänligt och berättade att hon skulle till McDonalds och äta.
Hon lämnade över sin väska till mig och sa att hon gärna ville att jag skulle hålla den åt henne. Jag tyckte att det var helt ok, så den fick ligga i mitt knä.
- Hur gammal är du? frågade jag
- Jag är fyra år, svarade den lilla damen samtidigt som hon illustrativt höll upp sex små smutsiga fingrar i luften.
Vi småpratade en liten stund till, och när det var dags för mig att gå av lämnade jag tillbaka hennes väska och hon sa:
- Vad roligt det var att få en ny kompis!
Och jag höll verkligen med om det!

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Så sött, och så skickligt dramaturgiskt återberättat.

2011-04-05 @ 07:23:58
Postat av: frktjatlund

Den var bra! Jag borde åka buss oftare.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback