Vad alla barn vill ha....

I dag skulle jag ha en kort introduktion med mina elever i årskurs sex om jorden och vad som är viktigt i vårt sätt att leva innan jag började prata om miljöproblem. Jag ställde en inledande fråga där de skulle berätta vad som
var bäst med vår jord.
"Gröna Lund!" var det första svaret.
"X-Box 360" var nästa förslag.
"Cyklar"
"Hockey"
"Go cart"
...var de följande förslagen. Jag började då lite försiktigt antyda att jag hade tänkt på lite andra saker, saker som fanns på jorden som var jätteviktiga för oss.
"Syre!" ropade en pojke triumferande.
Jag visade troligen med mitt kroppsspråk att jag gillade förslaget, för sedan kom det:
"Växter"
"Salt, socker, kryddor"
"Mat"
Men sen var det slut på präktigheten, för därefter följde de här oumbärliga sakerna:
"Inlines"
"Datorer"
"Mobiltelefoner"...
Jag hade självklart svårt att hålla mig för skratt och kände mig som Sven Melander i den gamla klassikern:

Kommentarer
Postat av: Ester

Snacka om att man vill fortsätta som lärare efter att ha läst dina inlägg. Vilket himla fint jobb vi har!

2010-10-14 @ 07:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback