Mardröm

I morse vaknade jag med ett ryck, och insåg till min lättnad att det otäcka jag just hade varit med om bara var en dröm.
Jag kommer nästan aldrig ihåg mina drömmar, så jag lyckas aldrig analysera mitt undermedvetna. Ni kanske kan hjälpa mig att tyda den här drömmen?
För att kunna göra en riktig drömtolkning behöver ni lite bakgrundsinformation: När jag var liten bodde jag i Stockholm på vintrarna och i Småland (strax utanför Vimmerby) på somrarna. Vi bodde på en gård hos några släktingar, och där fanns min syssling, som jag fullständigt avgudade. Han var sex år äldre än jag och snäll som en nallebjörn. Han lärde mig mjölka kor, plocka ägg hos hönsen, fånga fjärilar, fånga grodor, pyssla om korna och rykta hästen. Vi gjorde tusen roliga saker. Dessutom tyckte han och hans storebror att det var roligt att göra lite spännande saker med mig och mina bröder. Vid några tillfällen smög vi upp på deras jättestora vind och tassade omkring. Jag tyckte att det var så läskigt att jag knappt kunde andas, för på vinden hängde rader av sparade kläder från avlidna släktingar. Det var en dammig, tung luft och jag kunde nästan känna hur det stod gamla rynkiga skepnader i varenda höghalsad klänning eller kostym. Det var en otroligt skum belysning, så hela rummet var insvept i ett gråaktigt dunkel som triggade igång min fantasi.
Sedan dess har jag varit ohjälpligt spökrädd. Jag kan inte styra det med logiskt tänkande, utan hjärnan triggar igång adrenalinet alldeles utan min hjälp, och pulsen stiger.

Ja, då kan vi återkomma till drömmen: Jag gick i något slags trapphus, och det satt folk instängda både i källaren och på vinden. Jag stod i trapphuset och visste att jag måste rädda några som satt instängda på vinden, och några andra som satt i källaren. Alla de instängda ropade på mig och ville ha hjälp att komma ut. Jag kände mig mer och mer fylld av skräck, för jag visste inte om de värsta spökena fanns i källaren eller på vinden....

Ja, sen vaknade jag. Fansansfull dröm medan den pågick, men när jag vaknade kändes den otroligt barnslig.
Men, men, den som en gång har blivit riktigt skrämd av en smålänning.... 

Kommentarer
Postat av: Anna ..dansar in

Himmel så förfärligt..vi smålänningar som är såååå snälla..



Oj ja men du..ibland blir man så glad när man vaknar och märker att det är lugnt..



Åh men hallå..vilka härliga somrar..precis som mina..jag fanns bara några mil ifrån dig då..tassade omkring på liknande sätt och njöt av bonna'livet..:)



Det är drömlika minnen som är så goa' att bära med sig ...



Anna analyserar drömmen:



Jag ser i min drömkula att du har en förmåga att känna starkt för dem som har det svårt och som behöver en hjälpande hand. Empati kallas det för..du flyr inte du tar ansvar..



Himmel så bra du är!

Postat av: Annelie

Det spökar i sjukhuskorridorerna där jag jobbar om nätterna. Inbillar jag mig så är vi isåfall flera som haft samma synvillor...

2010-03-07 @ 16:23:38
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Min mamma kom från Småland och hon skrämde oss för den stora svarta fågeln från Småland. Den som kom och hackade ut ögonen på barn som öppnade fönstren. Och trots det drömmer jag sällan mardrömmar. I vart fall inte om fåglar.

2010-03-07 @ 17:43:10
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: soffie

usch vilken läskig dröm tur det bara va en dröm,

gokväll

2010-03-07 @ 18:50:13
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Det jag fått lära mig om drömmar är att det alltid handlar om mig själv ur någon aspekt. Du är kanske mitt uppe i en frigörelseprocess - olika, undangömda (undantryckta?)delar av din personlighet vill komma ut i friheten och frodas. Ett förslag till tolkning. Finns säkert massor av andra tolkningar också.

2010-03-08 @ 08:34:40
URL: http://pantersylvia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback