Monsterfartyg

Jag stod nere vid kajen och väntade på båten som skulle åka över till Södermalm. Plötsligt fick jag syn på en ny, obekant profil ovanför hustak och bergshöjder i fjärran.

Ni ser det toppiga, vita som sticker upp strax bredvid spetsarna på lyftkranarna.

Jag funderade på vad det var för gigantiskt monster som låg nere vid Stadsgårdskajen. Efter en kort promenad upp till Fåfängan, där man har en vidsträckt utsikt över Stockholm, såg jag vilket monsterfartyg som låg förtöjt vid kajen.
Det var "Star Princess", som låg och vräkte ut sig längs med kajen, och fick alla andra båtar att se ut som småbåtar och alla bilar och bussar runt omkring såg ut som leksaker.

Lite fakta:

Klass och typ: Grand klass kryssningsfartyg
Tonnage : 109.000 bruttoton
Längd : 951 fot (290 m)
Bredd: 118 fot (36 m)
Däck : 17 Däck
Hastighet: 22,5 knop driftshastighet
24 knop max
Kapacitet : 2.600 passagerare
Besättning: 1.150 besättning


Helst skulle jag ha velat stå kvar för att se hur de bar sig åt för att vända båten när de skulle lämna hamnen, men det hade jag inte tid med.

Men jag googlade lite på båten och enligt en källa utbröt en större brand ombord 2006, och det visade sig att brandsäkerheten hade stora brister. Huvva!


Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Sicket monsterskepp! Och besättningsgraden skulle göra vilken förskollärare som helst grön av avund. Två passagerar per man.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback