Vill inte vara bitter

Jag har märkt att mina vänner reagerar väldigt olika när jag berättar att jag har skilt mig. Några säger i princip bara "jaha" och så är det bra med det.
Sen har jag några andra vänner som verkar vänta sig smaskiga historier och svartmålning av exet. De är omedelbart beredda att sympatihata min exmake. Men det har jag ingen lust alls med.
Jag vill inte säga ett enda ont ord om honom. Jag vill minnas alla skratt, all kärlek, all lycka och spara allt som en fin skatt. Jag vill inte solka ner vårt fina liv med bitterhet. Jag har älskat så djupt och innerligt, passionerat och glädjefyllt så jag vill ha kvar alla minnen som något fint. Då har alla våra år tillsammans varit guldår, och vi har fått tre fantastiska döttrar.
Sen att det har tagit slut är tråkigt, men det får inte förstöra den fina skatten vi har.

Mest lycka och kärlek, det är väl inte illa? Det kunde ha varit eländiga år med bråk och trassel. Det skulle ha varit något att vara bitter över!


Kommentarer
Postat av: X

Love y 2

2010-02-25 @ 19:59:17
Postat av: Dotter 3

Helt rätt. Love you, mamma.

2010-02-25 @ 22:02:58
Postat av: Anna ..dansar in

Men du så fint..klart du ska bevara din skatt..dina skratt..du jag var på en föreläsning om att välja glädjen..han var så bra den föreläsaren..han ord ringer än i mina öron..



-Vad du än gör..så bli aldrig bitter..att bli bitter är ett gigantiskt gissel för dig.. då är det svårt att välja glädjen..helt omöjligt faktiskt...så han han..



Mmmmm och precis lika klok är ju du..



Fia..you go girl..kram på dig ..du är bäst..

Postat av: Jonas

Helt rätt inställning som är beundransvärd och visar vilken fin människa du är. Ett föredömme som många borde lära sig av. Att förstå samanhanget hur bitterhet och nsvartmålning orsakar elände och hur det bryter ned allt gott som ändå finns, och även det omvända, hur en positiv syn bygger upp och hjälper alla i sin omgivning, inte bara en själv och kunna leva efter det är en insikt de flesta tyvärr ofta saknar.



PS även om jag slutat blogga själv kommer jag doch fortsätta att kommentera och läsa, jag försvinner inte helt :-)

2010-02-26 @ 09:29:12
URL: http://storarvid.blogspot.com/
Postat av: lillsyrran

Så rätt tänkt kära syster.

2010-02-26 @ 11:33:11
Postat av: Jazzhoppan

Stort. Modigt och klokt.

Skilsmässa behöver ju inte betyda bitterhet,kanske sorg men det är ju ngt helt annat.

2010-02-26 @ 12:09:10
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Ester

Så klok och förståndig du är. Det där var lärorika rader för mig som nog aldrig tänkt så själv om mitt eget bagage.

2010-02-26 @ 20:16:12
Postat av: Anonym

Ja så kloka ord men inte alltid så lätt att eftersträva. Du är ädel och ödmjuk....tur för honom att han skildes just från dig. Ja njut av alla de fina minnena och du låter dina fina flickor oxå ha fina och goda minnen av den tid som varit och som man inte vill ha ogjord kram till fina neverkeso / Tingeling

2010-02-27 @ 10:01:48
Postat av: frktjatlund

Det var fint formulerat. Varför svartmåla någon som man gett det bästa man har? Det är som att säga att man kastade bort en stor del av sitt liv.

2010-02-27 @ 13:40:51
URL: http://frktjatlund.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback