Taxitransporter

På min skola finns det ganska många elever som bor så pass långt från tätorten att de har rätt att åka skolbuss till och från skolan. Vissa bor så ensligt att man har löst det med taxitransport för att få det att fungera. Det är alltid mycket viktigt att vi kommer ihåg att meddela taxibolaget när vi har olika typer av aktiviteter eftersom det ändrar de förbokade transporterna.
Vi har egentligen terminens sista dag på onsdag, men vi har flyttat hela avslutningsceremonin till tisdag kväll, så våra elever kommer att gå i skolan fram till lunch, därefter får de gå hem några timmar för att komma tillbaka till kvällsaktiviteterna.
Vår kanslist på expeditionen hörde av sig i dag och informerade mig om att taxin var ombeställd till en av mina elever. Eftersom jag har legat och haft en nära-döden-upplevelse i form av vinterkräksjuka halva förra veckan har jag inte haft riktig koll på vilken information som har gått ut till elever och föräldrar. Jag lovade därför att ringa och informera Maria och hennes föräldrar om att taxin var ordnad.
Sagt och gjort. Jag ringde Marias spansktalande föräldrar och försökte förklara det här med de ändrade tiderna och att det inte skulle bli något problem eftersom taxin var ändrad till de nya tiderna. Mamman lät väldigt förvånad och sa att hon skulle skjutsa sin dotter. Jag försäkrade henne att hon inte alls behövde det för vi hade ordnat allt med taxin - taxin kommer och hämtar henne, det är inga problem! Mina kunskaper i spanska är väldigt begränsade, så jag kunde absolut inte hitta på ett sätt att förklara på ett begripligt sätt, varför jag samtidigt som jag talade i telefonen försökte hitta vår lärare i spanska, så att han skulle kunna tolka åt mig.
Till slut hade mamman förstått precis vad jag menade, och hon lät lite tveksam, men hon var samtidigt väldigt glad och tacksam över den beställda taxin.
En liten stund senare talade jag med kvinnan på expeditionen igen, och i förbigående nämnde jag att jag hade talat med Maria och berättat om taxin.
- Maria? sa hon då, och jag fick en föraning om att det var något som inte stämde. Men det är ju Marika som ska ha taxi!
Då förstod jag plötsligt varför Marias mamma hade låtit så förvånad...
Plötsligt var jag tvungen att åter ringa till Marias föräldrar. Den här gången för att berätta att vi inte alls hade beställt någon taxi som jag så generöst hade påstått. Stackars krakar, de tar väl Maria ur skolan nu, och tycker att personalen är galen.
Till slut kunde jag ringa hem till Marika och berätta att vi hade ordnat allt med taxin....

Kommentarer
Postat av: Ester

Haha! Dags för jullov för fler än eleverna hör jag... :-)

2010-12-21 @ 20:51:40
Postat av: carolina

Daax för jullov.....det hör jag tydligt ;)

Julkram//

Postat av: ejmis

Tänk vad ett enda litet k kan ställa till det ;)

2010-12-22 @ 16:51:26
URL: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback