Lite räddare numera

Jag stod på en överfull tunnelbana och skavdes mot mina medresenärer. Strax bredvid mig stod en man i 35-årsåldern, med ett litet paket i famnen. Vid första anblicken såg han fullständigt normal ut, men när jag tittade nästa gång hade han ett mycket konstigt uttryck i ögonen.
Plötsligt började han mumla för sig själv, och jag tänkte att han kanske nynnade på en låt, eller repeterade ett tal han skulle hålla när han skulle överlämna sitt paket.
Det kändes ganska obehagligt när han började mumla högre, och det lät som besvärjelser, eller monotona verser på ett språk jag inte förstod. Jag kände hur min puls började stiga och jag började bli stressad. Mannen började mumla sifferkombinationer och jag kände hur rädd jag började bli, pulsen steg ytterligare och en ilsken huvudvärk hoppade på mig. Jag var skräckslaget medveten om vilka ödesdigra konsekvenser det skulle bli om den här mannen hade ondsinta planer för sig och den närmaste omgivningen. Vi stod i en fullpackad tunnelbanevagn mitt i rusningstid, både vagnarna och perrongerna var överfulla av människor och tågen var som vanligt växelvis antingen inne i tunnlar i underjorden eller vid en folkfylld perrong. Om en bomb skulle detonera skulle det drabba otroligt många människor oavsett var det hände.
Den mumlande mannen lät nästan lite ångestladdad i sin röst, och han flackade oavbrutet med blicken åt alla håll. Det var nog fler än jag som kände olusten krypa längs ryggraden. När mannen äntligen klev av tåget kände jag hur lättad jag blev, och jag såg att en man som hade stått på andra sidan om bönemannen drog ett djupt andetag och svalde gång på gång så att hans adamsäpple for upp och ned som en morsesignal.
Världen har förändrats. Tryggheten har rubbats. Vi är nog alla lite räddare numera.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Åhhh herregud va läskigt:( Tur att inget hände..jag ryser.



Nu önskar jag dig en riktigt God Jul..stor kram

Postat av: Anna ..smyger in

Jag ryser...du...vilken obehaglig upplevelse..



C'est génial que vous aimez la musique française et je vous souhaite un Joyeux Noël trop.. :)

2010-12-23 @ 16:49:21
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Gud vad läskigt... Jag kände hur nervös jag blev bara av att läsa ditt inlägg...

Ja det är en annan tid, en ny tid.

Jag säger som Anna ovan; Joyeux Noël :-)

2010-12-23 @ 21:28:21
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: ejmis

Vilken jobbig upplevelse!! Tråkigt att behöva känna misstanke mot sina medmänniskor på det där visen men vår värld har förändrats.



God Jul!

2010-12-24 @ 03:41:24
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Låter som en nervpirrande resa. Dylika medresenärer hoppas jag slippa. Numera vet man ju aldrig... Träffa familjen och njut av julen Fia!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback