Rädda äggen!

På måndag när våra nya elever börjar ska de få göra några samarbetsövningar. Bland annat ska de få dela upp sig i grupper och få olika uppdrag. Ett uppdrag går ut på att eleverna med hjälp av innehållet i en låda ska hitta en lösning så att ett rått ägg som släpps från hög höjd inte går sönder. I lådan finns följande innehåll:
- några gummisnoddar
- två ballonger
- några pappersark
- en rulle tejp
- några gem
- en bit snöre
mm

De får använda det som finns i lådan, men de måste inte använda allt, och de får inte använda något annat. De får ca en timme på sig att komma fram till sin lösning, och sedan ska de gå på lunch. Efter lunch får de en liten stund att se över eller förfina sina lösningar, och därefter presentera dem för varandra. Sedan får de gissa vilka ägg som kommer att klara sig och vilka som kommer att gå sönder. Som avslutning släpper vi äggen från taket, och så ser vi vilka som har lyckats konstruera en säker anordning.
Det kommer att bli spännande. Jag har gjort den här övningen tidigare, och då gjorde några elever som en liten korg med en fallskärm av papper, några andra blåste upp ballongerna och tejpad ihop runt ägget mm.
Jag kommer att fotografera på måndag och visa upp de olika förslagen här under nästa vecka.

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: LissenTo

Jag önskar att jag var elev. Tänk att få lära av varandra och se olika lösningar. Nya tider i skolan!



Vitrinskåp, verkar vara årets produkt.

Jag gillar mitt blocketfynd som jag målat :-)

Ha en skön helg! Kram Lissen

Postat av: Maria

Oh yes! Har haft en otroligt lyckad terminsstart. Har bla bytt enhet en del och fått ett gäng nya elever, och de är så fina och bra så det är inte klokt. Har bla en sex-sjua (Första gången jag har sexor) och blev idag kallad "fröken". Hur gulligt?! =)



Plus att jag fått tillbaka NO igen, ska ha fysik i min 6-7:a. Funderar att köra din ägg- övning. Verkar ju hur bra som helst.



Har du en ordentlig instruktion? Kan inte du mejla? Om du hinner?



Tusen kramar!!

2010-08-20 @ 22:05:30
Postat av: Fia

LissenTo: Det finns en massa roliga arbetsuppgifter, som samtidgt är väldigt lärorika.

Maria: Mejl kommer!(På måndag, för jag har instruktionerna bland mina dokument på jobbet)

2010-08-21 @ 08:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback