Litterära transingar

De senaste dagarna har jag läst två böcker som egentligen är väldigt olika varandra, men som visade sig ha vissa likheter.
Först läste jag "En förtjusande man" av Marian Keyes. Jag vet inte om jag var annorlunda när jag läste den här boken, men jag tyckte inte att hon hade det lättflytande språket som hon brukar ha, och jag tror inte att jag skrattade högt en enda gång när jag läste den. Men den var läsvärd eftersom hon har tagit klar ställning mot våld mot kvinnor, och man får möta ett antal kvinnor, som inledningsvis inte är kopplade till varandra, men det visar sig att de har en hel del gemensamt. Vill man läsa den glättiga Marian Keyes och skratta åt en massa tokigheter blir man kanske besviken på den här boken, men behållningen är hennes uppfriskande och rättframma sätt att beskriva både personer och händelser.
I boken har ett gäng transvestiter stor betydelse för handlingen.
..

Och det visade sig av en slump att det fanns transvestiter även i nästa bok, nämligen "Klädd för döden" av Donna Leon.
Det är en kriminalhistoria som utspelar sig i Vendig. Som vanligt får man möta kommissarie Brunetti som försöker bekämpa brottsligheten i Venedig med omnejd. Donna Leon har en fantastisk förmåga att beskriva stämningar och miljöer, dofter, smaker och känslor. Det känns som om man är närvarande och åker med i taxibåtar eller kliver in i ruffiga hus, eller vitlöksdoftande restauranger.


Det roliga med att läsa två transvestitböcker efter varandra var att författarna hade så olika attityd till transingarna.  I Keyes bok var de roliga kompisar, medan de beskrevs som lite mer skumma och suspekta hos Leon.

Två bra böcker för hängmattan!


Kommentarer
Postat av: Kersti

Intressant att de var lika men olika. Jag brukar gilla Donna Leon, har inte läst den där kan kanske hinna med den nu i sommar.

Postat av: Anonym

Jag har läst ut Jungstedt senaste jättebra Det har hunnits med en hel del på min första semesterdag eftersmom den bjöd på mest regn

kram Tingeling

2009-07-06 @ 20:48:40
Postat av: Erik

Jag har läst en bok skriven av Donna Leon. Den gillade jag, men så gillar jag Venedig också (besökt tre ggr). ;-)

Postat av: frktjatlund

Jag är inte så svag för Donna Leon, men gillar Marian Keyes. Håller dock med om att den förtjusande mannen inte var lika underhållande som hennes alster brukar vara.

2009-07-07 @ 06:45:08
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: Big Brother

Det kanske finns några bra kokböcker också, om transfetter...

2009-07-07 @ 21:30:57
URL: http://nikkodango.blogg.se/
Postat av: Linda

Även jag håller med om att Keyes inte var vad det brukar. Avsnitten om Marnie var dock nå fruktansvärt bra, så att jag aldrig mer vile dricka en droppe till i hela mitt liv =)

2009-07-08 @ 09:00:09
URL: http://viljabligravid.blogg.se/
Postat av: Linda

Även jag håller med om att Keyes inte var vad det brukar. Avsnitten om Marnie var dock nå fruktansvärt bra, så att jag aldrig mer vile dricka en droppe till i hela mitt liv =)

2009-07-08 @ 09:00:31
URL: http://viljabligravid.blogg.se/
Postat av: evans

Jag skrattade mycket när jag läste den boken av Keyes. Kanske en del av humorn har gått förlorad i översättningen?



Donna Leon har jag aldrig läst något av, men det kommer väl :)

2009-07-11 @ 11:47:53
URL: http://evans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback