Leon och jag

Ni som har sett filmen Leon vet att det handlar om en man som ömt vårdar en blomma. Ja, och så är han lönnmördare förstås. Men blomman är viktig för honom, och han släpar med sig den i alla möjliga konstiga sammanhang.
Så där är det med mig och min lagerplanta. Jag önskade mig en lagerplanta redan för många år sedan, och jag letade i alla blomsteraffärer jag såg, men det fanns aldrig några lagerplantor. Vid ett tillfälle åkte jag med min mamma på en bussutfärd där man bland annat skulle göra ett besök på ett stort växthus. Och där fanns det lagerplantor! Tyvärr kostade de nästan 3000 kr, och det var mer än jag ville lägga på en blomma.
Vid ett tillfälle samlade mina dåvarande arbetskamrater ihop pengar för att jag skulle kunna köpa en lager, för de hade hört mig prata drömmande om att ha en stor, fin lager hemma. Av någon anledning blev det inget köp vid det tillfället.
Min svåger var snäll och plockade med sig ett par lagerplantor från en resa till Italien. Han hade vädjat till en trädgårdsägare där, och fick gräva upp ett par plantor, som han planterade i krukor och tog med sig hem till mig. Dessvärre mådde de inte bra i sitt nya hem, så de blev kortlivade.
För några år sedan började det dyka upp lagerplantor i vanliga affärer, och min lycka var fullständig. Jag köpte plantor vid flera tillfällen, men de är lite svåra att få att trivas i vanlig hemmiljö efter att ha haft ultimata förhållanden i ett växthus.
Till slut var det en planta, för 5-6 år sedan, som inte var som andra, så plötsligt hade vi en lager hemma som inte bara överlevde och trivdes, utan dessutom växte och blev stor och stilig. Plantan som från början var ca 15 cm hög är numera nästan en meter hög och rikt förgrenad.
Tyvärr börjar den se deppig ut nu, med torra blad och ett trist utseende. Jag är så orolig över min lager. Jag har full förståelse för Leon som bar omkring på sin älskade blomma. Jag känner mig som Leon. Ja, förutom att jag inte är lönnmördare, förstås.


Kommentarer
Postat av: Ninni

Den filmen har jag inte sett...vad i herrans namn är en lager???



Menar du lagerblad...eller??



Ha en skööööööööööööön söndag, kram

Postat av: Ninna

Den filmen har jag sett två gånger. Det är en för mig otäck men mycket bra film.



När vi senast var i Trädgårdsföreningen i Göteborg såg vi genom fönstret stora Lagerträd. Det står skrivet att förr i tiden var de tvungna att få ihop en massa anställda när de framåt hösten var tvungna att lyfta in träden i de stora växthusen, som finns där.

2009-01-11 @ 14:44:33
Postat av: evans

Det är en fantastiskt film! Brukar ofta visa den på jobbet, när vi håller på med dramaturgi. Han är så söt när han vårdar sin planta. Önskar att jag hade samma ömma plantgen, för här lever blommorna med en ständig nära-döden-upplevelse...

2009-01-11 @ 15:24:41
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: ejmis

En av mina favoritfilmer =)

Menar du lagerblad? Jag köper en varje vår som jag sen klipper ner och torkar på hösten.

2009-01-11 @ 16:05:29
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Erik

Kul skrivet Fia! Härlig film av Luc Besson! Så snyggt foto och i sin ruskighet en sköng historia om en fin vänskap mellan Leon och flickan. Det där med blomman hade jag glömt ;-) Har själv klara problem med krukväxter. Favoritblomma är orkidé, den klarar jag att sköta om och när den blommar är den så vacker :-)

2009-01-11 @ 16:22:28
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Fia

Ninni: Ja, jag menar den växten man får lagerblad från. Jag har alltid tyckt att den växten är så speciell.

Ninna: Filmen är brutal, men mycket gripande. Jag har också sett den flera gånger, och Jean Reno är min favoritskådis.

Det är alltså till Göteborg man ska åka när man är lagerfantast!

Evans: Det är en höjdarfilm, där man blir så berörd av hans omsorg om blomman och flickan, samtidigt som han är kallhamrad yrkesmördare. Trots att jag har sett den många gånger gråter jag hejdlöst på slutet.

Ejmis: Ja, jag menar lagerblad. Jag ömmar för min planta och plockar blad för torkning då och då, men jag kanske borde klippa ner den lite mer radikalt.

Erik: Orkidé? När jag får orkidéer i present dör de så fort givaren har gått hem från festen. Sen har jag ett elände att komma ihåg att köpa nya, likadana orkidéer nästa gång personen ska komma på besök. (Nej, nu ljög jag lite)

2009-01-11 @ 18:31:18
Postat av: elena cn

Vad fint berättat! Jag gillar också filmen Leon:)

Jag hade tänkt googla på Lagerplanta men ser i kommentarerna vad det är. Hade inte en aaaaaning!

Orkidéerna dör också bara ifrån mig. Tackar vet jag pelargonerna, de har jag år från år och de åker varje sommar ut på balkongen.

2009-01-11 @ 20:54:17
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: amonym

Grymt bra film! Hoppas din lager tar sig! Han/hon kanske bara har lite vinter depression.....

Kan du inte sätta in en bild av den. Den kanske blir pigg av lite webb-uppmärksamhet!

2009-01-12 @ 20:20:03
URL: http://amonym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback