Melodifestivalen som folk älskar att hata

Jag läste att många gnäller på melodifestivalen och tycker att alla bidrag är värdelösa och arrangemanget är uselt och omröstningen är krånglig. Det har höjts röster för att slippa betala licens mm mm. Lite märkliga reaktioner. Gillar man inte programmet är det bara att låta bli att titta. Hur kan man titta vecka efter vecka och sedan klaga högljutt? Jag blir så trött när folk verkar glömma att det finns ett varierat programutbud hela året. Våra tv-licenser används till betydligt fler program än melodifestivalen.
Själv tycker jag att det är kul att se alla delfinaler. Det är roligt att det finns en variation av genrer på låtarna, för jag skulle snabbt tröttna om det var åtta likartade låtar man skulle lyssna på. Dessutom tycker jag att det blev betydligt roligare när systemet ändrades så att det blev delfinaler istället för en enda finalkväll.
Jag blir nästan lika nervös som artisterna när de sitter där i green room och väntar på resultaten. Jag lider med de stackarna som röstas bort och ser hur de försöker hålla masken när den närgångna kameran sveper över deras ansikten för att hitta spår av besvikelse.
Gårdagens resultat kändes helt ok med EMD och Molly S direkt till Globen. Och Petra Mede är väldigt duktig som programledare. Hon håller tempot uppe och lyckas leverera sina skämt samtidigt som hon presenterar artisterna på ett trevligt sätt. Hon har en skön, stark personlighet men hon ger stort utrymme till artisterna.

 


Kommentarer
Postat av: Jonas

En del människor är verkligen otekniska. På de flesta TV apparate som åtminsonne JAG sett finns en knapp att stänga av med, och en anna ÄNNU fifgare där man kan BYTA program och se något annat.

Konstigt att folk inte fattat det.

Jag håller med dig, och det finns ju utrymme för mer än melodifestivaler och annat om man nu inte vill se det. Och som komplement finns ju både datorer och internet, att förströ sig med ifall TV:ns utbud inte duger...

Postat av: Ninna

Din beskrivning av känsla när de filmar i greenroom känner jag igen. Jag tycker att det känns så jobbigt att se de tävalndes reaktion när det får veta vilka som får gå vidare.



Jag gillar alla sorts musik/genre. Ibland tittar jag på "Melodifestivalen" ibland inte. Precis som du säger så kan man välja vad man vill se på tv.

2009-02-22 @ 11:35:02
URL: http://persilejland.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Jag tillhör den grupp av människor som inte tycker att melodifestivalen är något att titta på. Alltså deltävlingarna. Jag slutade med det, det året Trazan och Banarne framförde sin låt... då var liksom botten nådd för min del.

Däremot ska jag titta när sista programmet sänds. När det vinnande bidraget ska utses.

2009-02-22 @ 12:33:45
URL: http://mammselen.blogg.se/
Postat av: amonym

visst är det väl märkligt att det går att lägga så mycket energi på något som man bara kan stänga av. Dessutom har väl de flesta massor av andra kanaler att välja på om man vill se nått annat. Och tänk det här med att ringa och rösta det är också frivilligt=) Jag tycker också det är mysigt att titta. Hemma hos oss är det en riktig familjegrej. Go mat och mycket olika åsikter=)

2009-02-22 @ 13:00:39
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Pia

Meningen med hela Melodifestivalen är att heja, klaga och komma med "tyckanden"!! Jag tyckte det var ett svagt startfält igår. Roligast tyckte jag var minerna på BWO när de förstod att Molly gått till final och inte dem.. Ja, skadeglädje är äkta glädje.. även om jag faktiskt tyckte BWO:s låt var bättre! Ja, jag är lite schizo!! ;o)



Ha en skön söndag!

2009-02-22 @ 13:42:28
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Precis Fia håller med dig om varje ord du skriver.

Blir så trött på allt klagande.. stäng av.. gör något annat.. finns ju tusentals kanaler.. man behöver inte tvinga sig. precis som du gillar jag de här delfinalerna.. bra underhållning en lördagkväll och så mångfalden.. så ska det vara.. alla kan omöjligt tycka lika.. vi har val och det är bra..

Låtarna över lag var bra igår och vilka uppträde.. blev så himla impad av så bra allt fungerade.

mede är så bra.. blir bättre och varmare i kläderna det ser man tydligt om man följt programmet från början.. vilken inledning..

Poff så var det slut för denna gång, men nya artister kommer nästa delfinal..

Ha de bäst:-)

2009-02-22 @ 14:36:43
URL: http://tankekorn.nu/Kafferasten
Postat av: britten

så bra du skriver ..instämmer med dig till fullo...

2009-02-22 @ 16:52:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Samma här! Det är inte titt-tvång. Man behöver inte se på tv alls, om man inte vill.



Själv tyckte jag att Mollys låt var lite slätstruken.

2009-02-23 @ 18:01:34
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: evans

Jag gillar också delfinalerna, men det är jobbigt med all röstning nu, tycker jag. Det blir för mycket.

2009-02-23 @ 19:51:15
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Dotter Yv

Sant, så sant. Bra sagt. Förstår inte varför folk väljer att kolla på något som stör dem.

2009-02-23 @ 23:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback