Båtmässan

Idag var vi på båtmässan, och som vanligt började vi med att  fantisera om de vräkiga båtarna för flera miljoner, och sedan gick vi runt bland de något billigare båtarna, innan vi till slut gick runt och tittade på ekor och kanoter. Vi avslutade besöket på avdelningen där de visade tillbehör.



Det här blir verklighet när vi har vunnit en massa pengar på V75.



Det här var så mysigt, så man började genast längta efter sommaren med picknick i solskenet.

       Klickbara bilder

Det här var dagens största behållning. Det var en utställning med gamla utombordare, där Hans Vaernéus berättade så intressanta saker att man aldrig ville gå därifrån. Han representerade Museihuset i Linköping, och vi bestämde att vi absolut måste åka dit och hoppas på att få honom som guide.
Vi fick höra fantastiska historier om välbevarade båtar från 20-talet, och hur det hade gått till med spritsmugglare och hemliga båtturer för att rädda livet på judar under 2:a världskriget. Dessutom har Museihuset en gigantisk modelljärnväg och en praktiskt taget komplett samling av Dinky Toys-bilar. För att även locka dagens barn har de kompletterat sina gamla samlingar med nyare leksaker som smurfar, Lego och Happy Meal-leksaker.

Bland de gamla utombordarna fanns en modell som var tillverkad av en gammal motorcykelmotor, eftersom ägaren hade kraschat hojen, men motorn var oskadad.
En annan motor var en kombinerad motorsåg och båtmotor. Man bytte helt enkelt ut sågdelen mot en stång med en propeller, och tanken var att man skulle kunna åka ut till öarna för att såga träd, och då behövde man bara ha ett redskap med sig.
En tredje motor var tillverkad av delar från en moped, där till och med kopplingshandtaget och gasvredet satt kvar. Utställningen var intressant i sig, men blev en höjdare när Hans Vaernéus berättade sina historier.

Kommentarer
Postat av: Lena

åh jag vill också på båtmässan men vet inte om vi kommer hinna! Fast man blir väl bara sugen på att skaffa en massa prylar till båten eller kanske byta till en större! Tycker ni gjorde en fin vända från det dyraste till det billigaste...hahaha



fast vist är det skoj att títta på båtar!



Kram och godnatt

Postat av: Annelie

Båtmässan hålls i mina kvarter :-)

2009-02-27 @ 23:59:50
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Ninni

Nu var här full fart igen har teet släppt sin makt eller blev ni trötta på att bara vara kärleksfulla..haha



Vilka båtar ja dom är ju billiga...INTE



Ha en bra dag..kramen

2009-02-28 @ 10:35:53
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Påhittaga fixare de där som bygger sina båtmotorer, lite "Mulle Meck"

Själv gillar jag även de lågvarviga rå olje motorerna.

2009-02-28 @ 16:13:49
URL: http://storarvid.blogspot.com/
Postat av: Tesstamente

Tur att jag inte var där, då hade jag (utan dåligt samvete och känsla för vett och etikett) satt mig och pick-nickat i den där båten:-)

2009-02-28 @ 18:27:03
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: ingrid

Jag tycker båtar ser härliga ut, men jag är ingen människa som ska var ute på sjön, blir bara grön, inget bra.



jag har inget minne av att jag har läst brusanvisningen men jag har nog läst den för den var uppslagen på sida 5 om ekonomi program. Minnet du vet, det är si så där.....

ha en bra lördag kväll

Kram Ingrid

2009-02-28 @ 18:41:08
URL: http://ingridspoturri.blogg.se/
Postat av: Lena

Önskar dig en go kväll!



Sv. Ja det kan man nog säga...både jag och min man har åkt mycket skidor från ganska unga år. trevligt tycker jag :)

2009-02-28 @ 19:56:45
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Mumin

Ja du det vill till att vinna på V75 om man ska ha råd med såna dyrgripar:) Kram ha det gott! Mumin

2009-03-01 @ 15:58:48
Postat av: Helena

Det är kul att gå på mässor. Man får en massa idéer och inspiration. Vi ska på hus och trädgårdsmässa i Malmö nästa helg.

Ha det gott.

2009-03-01 @ 17:00:04
URL: http://solgudinna.blogg.se/
Postat av: Erik

Bra tips med Museihuset utanför Linköping. Verkar värt ett besök! ;-) Gillar hur ni började stort och hamnade på tillbehör... Har de dåliga ekonomiska tiderna gjort antalet besökare få på Mässan?

2009-03-01 @ 18:44:14
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback