Högtryck

Det har varit en tuff vecka. Jag har haft hur mycket som helst att rätta och bedöma, och jag har tjatat på elever som släpar efter med läxor, prov och inlämningsuppgifter. Vissa elever har inte förstått vad de ska göra, så då har vi fått pussla med tider för att hitta en stund att sitta tillsammans och komma överens om hur arbetet ska utföras.
I måndags skulle alla betygsvarningar skickas iväg, och det var helt sanslöst vilken hög med papper och skrivhäften som låg på mitt skrivbord, eftersom man i detalj måste beskriva vad eleverna ska göra för att nå målen.
Efter lektionerna har vi haft konferenser, och jag har suttit kvar och rättat, förberett nytt arbete och förberett laborationer. När klockan har blivit löjligt mycket har jag plockat ner en massa ogjort arbete i väskan och fortsatt hemma till sena kvällen.
Puh! Nu ser jag i alla fall ljuset i tunneln, och det är bara några veckor kvar till jullovet....

Mina härliga nior jobbar just nu med miljö. Vi har läst om försurning, växthuseffekt, ozonskikt, den ojämna fördelningen av råvaror och ekonomiska förutsättningar, övergödning, ekologisk mat, närodlat kontra långväga transporter... listan kan bli ännu längre. I morgon ska de få göra en jätterolig simuleringsövning. Det är ett slags rollspel där de tilldelas olika roller. Vi har delat upp klassen i smågrupper, och varje grupp representerar ett land. Länderna har väldigt olika förutsättningar, som de får reda på genom innehållet i ett kuvert. I kuvertet får de reda på hur mycket råvaror, pengar,arbetskraft och teknik de har tillgång till. Ett av länderna har mycket pengar men inte så mycket råvaror. Ett annat land har gott om råvaror och billig arbetskraft, men ont om pengar. Rummet de sitter i är möblerat så att respektive grupp kan resonera om hur de ska ta sina beslut. Mellan grupperna ligger en sjö, där vi kommer att dumpa gifttunnor, och förvaringsplats för annat gift kommer troligen att köpas i de fattiga länderna av de rika länderna. MEN, när vinden vänden kommer läckande gift att spridas tillde rika länderna...

Det kommer att bli spännande att se hur de resonerar i spelet nu när vi har haft så mycket miljöteori i förväg.

På måndag ska de få se Al Gores "En obekväm sanning" med en massa instuderingsfrågor och nästa onsdag ska de få använda alla sina anteckningar och läroböcker för att skriva ett arbetsprov om miljö.

Och sen ska jag rätta igen...

Och den 16 december ska alla betyg vara satta....

Kommentarer
Postat av: Ester

Åh, vad allt låter proffsigt och genomtänkt!

Hejja, hejja!

2009-12-02 @ 19:42:06
Postat av: Erik

Du verkar ha full koll! Men visst är stressen nära terminssluten kämpiga. Anar att du kommer att möta jullovet med öppna armar. :-)

Postat av: Anki

Puh! Jag blir alldeles stressad bara av att läsa om ditt arbete.

Ha det bra bland alla betyg och bedömningar!

2009-12-02 @ 22:45:15
URL: http://ankitankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback