Varning för telefonlurendrejeri!

Akta er för att svara om ni blir uppringda av nummer +88213213608. Det är någon som har satt i system att ringa upp olika telefoner, och bara låta två signaler gå fram. Då hinner man inte svara, och man hittar inte numret på "Hitta.se" och liknande sidor. Alltså ringer man upp numret för att kolla vem det är. När man ringer är det helt tyst i luren, men samtalet kostar ca 150 kr/minut. Det här telefonnumret ringer upp telefoner över hela världen för att lura till sig pengar.
Så om ni blir uppringda av det numret ska ni varken svara eller ringa tillbaka.

Bedrägeriet är polisanmält, och det verkar som om numret är spärrat, men håll ögonen öppna i alla fall.


Kommentarer
Postat av: tingeling

Tänk vad folk hittar på för att lura människor.

Jag skulle aldrig förstå att jag blev lurad utan tro att personen bara inte svara. Jag ringer i för sig mycket sällan upp /tillbaka till de som ringer mig om jag inte känner igen telefonnr.

Ha en bra dag kram Tingeling

Postat av: Kraka

Det finns fler sådana nummer så det är nog en hel liga som är igång. Jag har blivit uppringd av ett annat nummer med samma bedrägliga funktion.

Det är hemskt att man inte ens går säker i sin egen telefon!

2008-10-21 @ 14:01:42
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Erik

Jaha, ännu ett försök att lura av folk pengar. Tänk om all denna energi kunde läggas på nyttig verksamhet. Då skulle vi nog redan ha världsfred! På jobbet är det rena snurren med våra telefoner. Kan telefoner få virus? Har hört att årets influensavirus ska vara extra stark och jobbig. Kanske skulle man ta en spruta..?

2008-10-21 @ 14:18:08
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Tack för varningen! Men vad trött man blir på folk som är så kreativa och flitiga - på att lura folk. Tänk om de kunde lägga samma energi på att göra något bra istället.

2008-10-21 @ 15:11:53
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: mammselen

Huppsan.... det där kommer jag aldrig att gå på. Jag ringer nämligen inte upp okända. Jag anser nämligen att de ringer upp mig igen, och väntar på att jag ska svara, OM det är något viktigt.



Mina närmast anhöriga har jag koll på vad de har för tel.nummer. DEM kan jag ringa upp...

2008-10-21 @ 17:22:41
Postat av: Inger Maryissa

Det är verkligen trist med dessa lurendregeri-personer, både på Internet och nu även i telefonen.

Men detta gäller väl bara mobiltelefoner...eller vanliga telefoner också ?



Ja, tydligen får man vara försiktig med att ringa upp okända nummer, precis som man måste vara försiktig med att klicka på på länkar i mail som kommer från okända personer.



Kram





2008-10-21 @ 22:11:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken tur att jag aldrig ringer tillbaka till nummer jag inte känner igen! 150:- per minut!!!!

2008-10-22 @ 19:01:12
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: vivan

Ha,ha,ha...ja de ringde mig i förgår...men jag slängde på...lyssnade inte klart...alla grannarna fick påringning med...vilka idioter..men de lurade säkert någon att lämna ut sitt kontonummer...kramiz:)

2008-10-25 @ 09:42:01
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Y

Usch, tråkigt sånt där. Jag har nog att göra med mina SL-fakturor jag ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback