Nu viner det kring knuten

Inatt kom höststormen med besked. Våra utemöbler har levt farligt under natten. Utebordet är tillräckligt tungt och stabilt (ett gammalt symaskinsunderrede med bordsskiva av tjocka, gamla golvplank från ett stall) för att klara de flesta oväder, men våra stolar av plast har valsat runt rejält.
Visst är det tråkigt när sommaren tar slut, men om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag att hösten är en mer spännande årstid. Naturen exploderar i en färgprakt som nästan tar andan ur en, och sen visar Moder Natur musklerna genom att släppa loss alla krafter som finns, så att stormen knäcker både små och stora träd, och på havet piskas jättevågor upp. Jag tycker om känslan att vi inte rår på naturens krafter, det har mänskligheten åtminstone inte lyckats förstöra under sin korta tid på jorden.

Hittat hos SMHI

Under hösten förstärks temperaturkontrasten mellan norr och söder. Temperaturkontrasten är som störst vid den sk polarfronten. Denna har ofta en sträckning över Skandinavien.
År med våldsamma höststormar kan ibland komma tätt på varandra.
Än i dag, drygt 30 år senare, talas om de fruktansvärda stormarna i oktober 1967 och i september respektive november 1969.


På polarfronten bildas lågtryck och lågtrycksaktiviteten brukar öka ju större temperaturkontrasterna är. Detta förklarar varför lågtrycken i allmänhet är intensivare under vinterhalvåret än under sommarhalvåret.
Vissa höstar drabbas Skandinavien av våldsamma stormar. Andra höstar är vädret beskedligare. Det är svårt att förklara dessa skillnader med annat än slumpen


Kommentarer
Postat av: Annelie

Det bästa med höstrusket är att det förstärker min glädje över inbokad spanienresa om några veckor ;-)

Postat av: Inger Maryissa

Jo, det har tydligen stormat rejält på många platser inatt.

Och här i Stockholm blåser det en del nu, men säkert inte lika mycket som det har blåst på andra platser.

Jag gillar också hösten mycket med dess underbart vackra färger.

Och ja det är också otroligt med Moder Naturs krafter, vilket människan inte alls rår på.

Intressant information du hittade hos SMHI.

Ha en bra fortsatt söndag.

Kram



2008-10-05 @ 14:22:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Erik

Jaha, du diggar hösten du. Själv är jag stor fan av våren ;-) När värmen känns från solen, då tinar jag upp och bara längtar till den där soliga sköna sommaren (som numera sällan/aldrig verkar komma). Senast var väl fotbolls-VM-sommaren 1994..? Då mådde vi gott ute på Gotland! Visst, hösten har lite trevliga färger och om inte vind och regn får en att springa mellan hemmadörr och transportmedel till jobb/skola, så kanske man skulle se en del av det fina. Men mest är det grått och trist och kallt. Vårens spirande klara ljusa grönska, den fångar mig. Vårblommorna som kryper fram mellan fjolårets halvmultna blad. Så faller alla vinterplagg av också, som kronärtskockbladen för att komma in till det goda, många småler, alla tinar upp på jobbpendeln... ;-) Dina smhi-fakta var småkul, intresseklubben noterar...

Fast där blev det nog fel, jag gillar den typen av lite onödigt vetande (den lilla nörden i mig som får näring)

Kul att du tog mitt inlägg i omgångar, etapper ;-)

2008-10-05 @ 16:33:14
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback