Bokbesvikelse

Nästa vecka har vi läsvecka i skolan. Vi bryter schemat och läser precis hela dagarna, och på torsdag gör vi i ordning en stor utställning som nära och kära kan beskåda på öppet hus på kvällen. Det brukar vara spännande att gå runt i de olika salarna och titta på alla kreativa, humoristiska, dramatiska, vackra, originella redovisningar av de lästa böckerna. Vi delar upp oss i olika grupper där vi gruppvis har en gemensam bok som  vi läser och bearbetar.
I år har jag blivit tilldelad "Men mest av allt vill jag hångla med nån" av Linda Skugge, och jag kan säga att jag har fått problem. Jag tycker att Linda Skugge är en härlig person, och hennes krönikor är ofta tänkvärda och intressanta, och har ofta fått vara underlag till diskussioner i klassrummet. MEN (som Tony Irwing säger) den här boken är det tråkigaste jag någonsin har läst. Jag har haft den hemma i ett par veckor, och har försökt ta mig igenom den. Normalt sett läser jag väldigt snabbt , men här har jag inte hunnit  mer än en femtedel på två veckor. Jag hoppas att den blir intressantare längre fram, för det jag har läst är så totalt ointressant och tråkigt skrivet.
Jag hoppas att min elevgrupp kommer att tycka om den och att de blir inspirerade till en kul redovisning, för just nu har jag absolut inte något att bidra med. Jag funderar på att spela upp några av låtarna hon nämner, så kan vi analysera texterna lite, och så kanske vi kan plocka ut några av hennes krönikor och göra ett författarporträtt. Är det någon som har några bra idéer?


Kommentarer
Postat av: Ninni

Åhh va hemskt att läsa en tråkig bok..Nja Linda Skugge är ingen favorit för min del!



Lycka till, för övrigt lät det görspännande..kramen

Postat av: Kraka

Vissa böcker kommer man bara inte överens med - så är det.

2008-10-19 @ 19:51:18
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Lissen

Vilken hemsk situation för dej! Som ska vara inpirera eleverna. Hoppas dom hittar något i boken som dom gillar!!!

Whoopi Goldberg gillar jag, men vet inte om ja sett den filmen?

Ha det gott

2008-10-19 @ 20:35:57
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Ninna

Din idé med textanalys och författarporträtt tycker jag är bra. Kul är väl också att få veta elevernas tankar om boken och dess innehåll. På något sätt måste väl en presentation av boken göras, så att de som ser utställningen ska kunna få ta del av innehållet.

2008-10-19 @ 20:49:01
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: tingeling

USCH JOBBIGA BÖCKER ÄR SÅTRÅKIGT JAG GER BÖCKER BARA HUNDRA SIDOR OCH ÄR JAG INTE NÖJD MED BOKEN SLUTAR

LINDA SKUGGE ÄR INGEM FAVORIT HOS MIG.

lÄSPROJEKTET VERKAR JU HELROLIGT

KRAMAR TINGELING

2008-10-19 @ 22:38:17
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Jonas

Normalt brukar man ju så att säga "ge upp" om någon bok visar sig för tråkig, men det går ju inte i ditt fall. Man ju inte komma o diskutera en bok och sedan säga "nää jag har inte läst ut den själv". Tyvärr blir du nog tvungen att "tröska" dig igenom den, för elevernas skull. Ta en bit i taget.

HA DET BRA

2008-10-20 @ 07:23:31
URL: http://storarvid.blogspot.com/
Postat av: Helen

Usch inte kul när det blir så, förstår precis hur du menar. Började läsa en bok som heter Lågan som brinner av Nancy Sarolis eller vad hon nu hette, men det har fastnat i skallen iaf.

Provade att läsa boken vid två olika tillfällen men kom aldrig till halva boken o den var tjock oxå den rackaren;) Tyvärr står det still i skallen så jag har inga bra råd, men tror du fixar det bra iaf.

Ha de gott

Kram

2008-10-20 @ 15:12:22
URL: http://qristall.blogg.se/
Postat av: bjorne

Hälsar på ,det var längesen nu, ha en bra kväll.

2008-10-20 @ 21:26:59
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: lillan

hmm.. jag läste den här boken för ett par år sedan och om jag minns rätt så blev den rätt bra. I början känns det mest lite jobbigt att det var korta små dagboksinlägg och man var tvungen att gå tillbaks och kolla upp namn i föregående inlägg. Och pga de korta inläggen så "sjönk" man inte riktigt in i boken. Men hon har ju, som många andra ungdomar, ångest över vem hon är och vad hon inte fått chansen att göra.

Det är ju något som förekommer alltid och jämt, något man alltid kommer att kunna diskutera. Dessutom var det ett tag sen boken skrevs och det finns säkert roliga förändringar från då till nu som kan diskuteras.. Som vad det populäraste kläderna var och musiken till exempel.

Om inte annat kan man ju diskutera vad som var dåligt med boken:)

2008-10-21 @ 23:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback