Oinspirerad

Nu är det söndagskväll och jag känner mig inte särskilt inspirerad inför morgondagen. Jag har fått tvinga mig själv att planera veckans arbete. Så där blir det ibland de veckor vi skriver våra omdömen och avsätter nästan all vaken tid till skrivande och utvecklingssamtal.

Det tar på min energi och arbetslust när vi erbjuder totalt nästan 100 tider för samtal, och många föräldrar prickar in bara kanske 2-3 tänkbara tider. Ofta väldigt sent på kvällarna.  Det är tider de kan tänka sig att avsätta. Jag blir så trött av känslan att vi får 12-timmars arbetsdagar dag efter dag, och föräldrarna har så mycket annat som de tycker är viktigare. Det 30 minuter långa samtalet en gång per termin prioriteras lägre än frisörbesök, TV-program, hockeyträningar och hobbies av olika slag.

Puh! Vad skönt att få gnälla av sig!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja, vad är barn till skillnad från en schysst frila..?

Postat av: Y

Vet du, nu tycker jag väldigt synd om dig! Usch, ni borde bara ge dem förslag på tider som är under dagen.. ja du vet då solen står som högst. Då man faktiskt kan se den.

Nej, inte månen. Åh, ni lärare måste komma ut mer! Ja, under dagtid alltså!

2008-11-03 @ 00:01:46
Postat av: Ulla

Godmorgon! Vissa perioder i en lärares tid är intensivare än andra det märker även vi på förskolan. Ha en bra dag!

2008-11-03 @ 06:29:01
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: lillsyrran

Det är konstigt med föräldrars prioriteringar. Kan ni inte göra som på dagis och förskoleklass - att bara ge tider på dagtid (men ni kan ju inte gå från lektioner hur som helst). Hoppas den här perioden snart är avklarad.

Förresten, ett presenttips till P. Hon älskar att klippa mönster mm (jätteduktig!) och skulle nog uppskatta en liten fin vass sax som tillåter mer avancerade varianter.

Kram!

2008-11-03 @ 11:46:04
Postat av: Ninna

En mycket intensiv period för dig. Har du möjligt att prioritera delar av helg för även avkoppling, inte bara för förberedelse?

2008-11-03 @ 18:19:09
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vi har föräldrar som ombokat utvecklingssamtal tre gånger. Jag fattar inte varför man inte är intresserad av sitt barns skolgång. Vilka signaler ger man till sitt barn? Otäckt att tänka.

2008-11-03 @ 19:21:07
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Så betungande Ditt arbete är nu, men det fattar säkert inte föräldrarna. Hur ska de få reda på det, tro? Synd om barnen också uppmuntran och intresse från föräldrarna är ju så viktiga. Önskar att det lättar så småningom för Dig!

Postat av: Mumin

Ja det är inte klokt att man inte prioriterar sina barn först och främst. Förstår att du blir trött med så långa arbetsdagar. Kram på dig! Mumin

2008-11-03 @ 20:53:03
Postat av: Kersti

Vi får bara tider tilldalade oss och kan vi inte uppmanas vi i första hand byta med varandra. Tiderna kan vara lite när som helst på dagen. Det kan vara lite knepigt att komma ifrån på jobbet och har man som vi tre barn kan det bli riktigt körigt speciellt de två åren som deras pappa jobbade på annan ort. Men det har hittills alltid löst sig även om jag då ibland klagar från motsatt dvs föräldra håll. Men jag kan förstå att det måste vara mottigt när det blir så långa dagar.

2008-11-03 @ 21:05:38
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: tingeling

Jo det är nog sant alla har så mycket uppbokat och sen ska ju alla förverkliga sig själva oxå

Vi brukar ta det på dagtid men i år så kanske vi försöker ta det på kvällstid kram Tingeling

2008-11-03 @ 21:15:35
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag har femton mentorselever och skriver ut ungefär sjutton tider de får välja på, mellan två och fem en dag och mellan två och åtta en annan dag. Alltså efter skoltid men ändå inte så sent på kvällen. Funkar hur bra som helst! De flesta kan åtminstone någon av tiderna (Jag brukar be dem fylla i minst två), och sedan är det bara att pussla! I och för sig lite jobbigt att ha alla efter varandra, men skönt att ha det gjort.



Lycka till med alla samtal, go go go! (Lite lärarpepp så här i utvecklingssamtals- och omdömesskrivartider =)



Kram!!!

2008-11-03 @ 22:12:48
URL: http://babydarling.blogg.se/
Postat av: evans

Jag erbjuder bara tider för utvecklingssamtal på dagtid. Det vore omöjligt annars :/

2008-11-04 @ 08:54:26
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Erik

Glad att jag inte behöver göra detta, vare sig i profession eller som förälder längre. Precis, så kände jag också, när jag pysslade med dessa utvecklande samtal. Invecklade scheman med tider, som kunde ändras eller glömmas bort. Barn som fick skämmas för att föräldrar inte kom. Ja (eller Nää?), dessa så viktiga samtal tar många föräldrar väldigt lätt på! Visst, en del sköter sig, med cirklarna rubbas när några blir hängande i luften. Jag har testat på både dagtid och kvällstid, man får inte ge dem (föräldrarna) för mycket alternativ, då blir det mycket dötid ;-) Har fungerat ungefär lika bra! Ibland har man fått ta till hot om att bara ge familjen en tid, då brukar de vakna...

Hoppas det funkar bra för dig :-)

2008-11-04 @ 12:39:38
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Lissen

Kan bara hålla med. Varför prioriteras många barn mindre och mindre? Föräldrarna skakar bara på axlarna? Kan skriva mycket om ämnet.... men!

Hoppas du får uppskattning av dom flesta!

Skickar lite styrkekramar!

2008-11-04 @ 15:49:06
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ja det är för jäkligt och vi lägger ner massor med tid på det här.

Du har ju fler barn än jag..jag kör ungefär nio samtal..men vi har slutat erbjuda alt för sena tider.

Vi tar två kvällar i anspråk...ger dom ett alternativ..visst kan vi vara schyssta och byta men helst inte.



Ta inte ut dig..kramen

2008-11-04 @ 18:11:10
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Jonas

Satt precis o fyllde i 4 olika tider i förra veckan bland säkert 30 talet tider. Precis som nämnts ovan... De jag fyllde i var samma som alla de andra 30 också fylde i och knappt någon av de övriga tiderna bokades, så nu får vi göra om allt.

Hmmm får se hur det blir nu....

Jaadu ibland blir det krångligt hur man än gör....

2008-11-04 @ 19:45:31
URL: http://storarvid.blogspot.com/
Postat av: Fia

Hanna: Nej, det gäller att priorotera rätt!

Y: Det är faktiskt lite synd om oss.

Ulla: Ja, vissa perioder är nästan löjligt intensiva.

lillsyrran: Vi har en princip att inte plocka elever från lektioner för att ha samtal. Därför börjar vi pricka in samtal så fort lektionerna har slutat för dagen. Alla andra år har det fungerat bra med en bra spridning av samtalstider,men i år var det många som bara markerade några få tider, och de låg väldigt sent på dagen.

Ninna: Jag jobbar i stort sett aldrig på helger. Jag varken rättar eller förbereder något under helgen.

Åsa: Ja, det märks att barnen kan vara besvikna över föräldrar som inte tar sig tid att komma.

Ingegerd: Det är tur att det är en kort,men intensiv period. Annars skulle man aldrig orka.

Mumin: Ja, man är rena zombien de här dagarna.

Kersti: Vi funderar på att dela ut tider nästa termin. Men vi har inte behövt fundera på det tidigare.

Tingeling: Blir det långa kvällar för er också?

Maria: Jag har 29 elever i klassen...Vi brukar erbjuda ganska många tider, och sedan pusslar vi ihop för att få så effektiva dagar som möjligt. Men i år markerade många väldigt få tider, och då blev det bökigare att planera.

Evans: Dagtid funkar inte för oss. Även om det skulla vara skönt.

Erik: Jag håller med om din beskrivning.

Lissen: Samtalen är nästan alltid väldigt trevliga, och det brukar förbättra ungarnas arbetsinsats, men det känns konstigt med föräldrar som inte prioriterar sina barn.

Ninni: Vi försöker också begränsa antalet kvällar, och sitter alltså ganska länge de kvällarna vi jobbar.

Jonas: Ja, det är ju mycket som ska klaffa.



2008-11-04 @ 21:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback