Lite mer sjöräddning

Midsommardagen blev betydligt lugnare. På förmiddagen åkte vi mest omkring och patrullerade. På ett ställe stod några människor på en brygga och vinkade in oss. Deras motor hade gått sönder, så vi bogserade dem till deras hemmahamn. Det var långt att åka så det tog över två timmar. Sen var det ganska lugnt igen, vilket gjorde att vi faktiskt lyckades få i oss lite mat.
På natten var det dags för sjuktransport. Allt fungerade som det skulle och vi kunde lämna över till en väntande ambulans på fastlandet.
Vi konstaterade att det finns ett genomgående mönster när det gäller sjuktransporter. Om det är en man som är sjuk eller skadad sitter hustrun troget vid hans sida hela resan. Hon är helt fokuserad på mannen och hur han mår. Om det däremot är en kvinna som är sjuk eller skadad blir maken så otroligt intresserad av blåljuset på taket. Männen vill alltid veta hur fort båten går.
Vid ett tillfälle transporterade vi en kvinna som mådde dåligt och hade smärtor i magen. Hon låg och kallsvettades på båren, men mannen gick fram för att kolla hastighetsmätaren.
- Oh, älskling! Det är blå visp på , och här åker vi inga fem knop minsann! Vi åker XXXX knop just nu! (Tja lite censur är väl aldrig fel?)
- Jag skiter faktiskt i det! Jag mår inte bra!
- Det går så j-a fort att vi kommer att komma till Slussen på xxxxx minuter
- Jag skiter i det! Jag fryser och har ont i magen!
- Oj, oj, jag kommer!
Jag kan tillägga att skepparen skickade tillbaka mannen till hustrun två gånger, med uppmaningen att han skulle stötta sin tjej.

Det enda missödet på midsommardagen var att jag vid ett tillfälle klev snett i båten när det var stökiga vågor, och slog i handen i någonting hårt. Ena lillfingret är skadat, eventuellt är yttersta leden bruten, men eftersom det inte är snett, utan bara blått finns inget att göra.

Nu har vi sovit i drygt fyra timmar i sträck, och vi känner oss riktigt utvilade och är redo att möta ytterligare en dag på vågorna! I kväll åker vi hem igen och får sova hela natten utan risk för larm.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Hoppas ni får en lugn dag och att ditt finger snart mår bättre.

Postat av: Ninni

Du har haft fullt upp i helgen märker jag!



Ja se karlar att det kan vara mer intressant med farten och blåljusen...suck!



Hoppas ditt finger mår bättre..kramen

2008-06-22 @ 10:36:43
Postat av: Åsa.S

Oj, jag har aldrig fattat vad du jobbar med förrän nu... kul!

Ha en fin dag!

2008-06-22 @ 15:05:17
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: evans

Jag säger som Åsa. Har heller aldrig insett vad du jobbar med, men det verkar spännande, även om man kanske stöter på en del skumma typer.



Jag håller med dig om Sagan om ringen-böckerna. Har läst dem, men det var en plåga...

2008-06-22 @ 16:51:27
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: soffie

Hoppas inget är brutet och att ni fick en lugn dag idag!!!

2008-06-22 @ 19:03:57
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mumin

Ja en äventyrlig midsommar har du haft. Nu önskar jag dig en god natts sömn och att ditt finger blir bra igen. Kram Mumin

2008-06-22 @ 19:43:52
Postat av: Pia

där ligger man i lä, visserligen har min helg varit händelserik men inte i närheten av din :)

2008-06-22 @ 21:48:30
URL: http://mammipiha.blogg.se/
Postat av: Anonym

Blev ingen båtfärd denna helg men det var kanske bara bra det verkar ju hänt tillräckligt med saker ändå

Stackars dig med fingret då hoppas det är bättre kram Tingeling

2008-06-22 @ 22:07:14
Postat av: vivan

Hoppas det inte är allvarligt med din finger! Nu får du sova och vila dig....kramiz

2008-06-22 @ 22:54:39
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Ester

Aj, aj! Det lät smärtsamt! Så kan jag inte låta bli att oroa mig lite för bloggandet framöver. Visst kan du väl blogga med skadat lillfinger? (mycket viktig fråga i sammanhanget) ;-)

2008-06-22 @ 23:20:07
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: amonym

ojoj vilken action. Himla roligt....eller intressant ......med din iaktagelse om män och kvinnor....när jag kommer hem ska jag fråga min man hur han skulle gjort...och attans om han svarar fel=) haha!

Trist med fingret!!!! Hoppas det bättrar på sig snart! Jag skickar lite bli-bra-fort-finger-wibbar!!!

2008-06-23 @ 08:23:29
URL: http://amonym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback