Galenskap eller vetenskap?

Jag undrar var gränsen går mellan seriös vetenskap och ren galenskap. 

Det finns forskare som med hjälp av kloning har designat försöksdjur (grisar) som ska utveckla Alzheimer. Rent anatomiskt är människor och grisar väldigt lika (jag känner några riktiga svin...) så det finns kanske ett försvar, eller i alla fall en förklaring till den forskningen. Men jag tycker att det känns oetiskt.

Men det känns ännu svårare att förstå meningen med det försöket där forskare har manipulerat  några katters gener, så att de har en extra gen som gör att de fluorescerar rött över hela kroppen. Manipulerade gener (med innehåll av fluorescerande protein) fördes in i arvsmassan i äggceller som placerades i  ett antal honkatter. Två av de kattungar som föddes visade sig bli självlysande i mörker när de belystes med ultraviolett ljus. Till vilken nytta?
Jo, forskarna försvarar försöket med att man utvecklar metoder att manipulera med gener för att kunna bota eller behandla olika mänskliga sjukdomar. Etiskt försvarbart eller ej?

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Människor, som manipulerar bland generna. Ryyysningar är bara förnamnet.

Postat av: soffie

uuu fy va läskigt när de testar sån skit.

och som du skriver vart går gränsen mellan galenskap å vetenskap?

tycker mycket inom vetenskapen är bra onödigt för varför ska en katt lysa så,

men många framsteg har ju gjorts oxå så jag tycker mycket är bra dessa galenskapare forskar om men bort med alla onödiga!!

må så gott för nu snart kommer sommaren tillbaks:O)

2008-06-30 @ 21:13:47
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: vivan

Låter inte klokt...men de skall ju vara det..tror inte att det är till någon nytta för mänskligheten...kramiz...(bra inlägg)

2008-06-30 @ 21:36:33
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker det verkar "ganska" galet att mixtra så att katter fluorescerar rött över hela kroppen så att kattungarna blir självlysande i mörker i ultraviolett ljus...

Förstår inte vad det ska vara bra för...

Och jag tycker mycket av användandet av djur i forskningen är läskig.







2008-07-01 @ 21:37:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Oerhört grymt! Hur kan det tillåtas? Varför provar de inte på sig själva? En självlysande forskare!

Jag kan acceptera att tillstånd ges för vissa djurförsök för att vi människor ska få mediciner. Men restriktionerna tycks inte vara tillräckligt hårda. Jag köper inte djurtestade hudvårdsprodukter m m.Mycket tänkvärt inlägg, tack för det!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback