Det finns saker man irriterar sig på

Listan kan göras lång. Alienationen i strumpbeståndet har redan avhandlats. En annan är skalor. Framför allt temperaturskalor. Tillexempel på duschkranar. Man har en tjusig engreppsblandare där man lyfter på handtaget för att reglera vattenmängden och vrider det i sidled för att reglera vattentemperaturen. En cirka två decimeter lång vridning där man steglöst ska kunna ställa in en exakt och behaglig temperatur. Tror man. I själva verket finns en brytpunkt nånstans mitt på skalan, På ena sidan om denna punkt klirrar det av isbitar i duschmunstycket, på den andra sidan får man i princip tevatten.

Det är likadant i bilar. Kupevärmen regleras med en skala som är lika lång som bilens innermått. Nånstans längs denna linje går en skarp gräns mellan bastu och snöstorm. Det hade räckt med en liten knapp: värme på eller av.

En annan sak att irritera sig på är när kvällstidningar fortfarande använder begreppet "hedersmord" när det gäller mord på nära släktingar. Mord och heder har inget med varann att göra. Det enda hedrande är i så fall de som försöker skydda offren. Och vad händer om offret inte dör? Är det då bara "hedersmisshandel"? Om förövaren har väldigt bråttom till eller från brottsplatsen, är det då "hedersfortkörning"? Eller "hedersfelparkering" om han inte ställt bilen ordentligt. "Hedersstöld" ifall han har snott mordvapnet?

Ytterligare ett irritationsobjekt är när samma kvällstidningar skriver om "brott mot de mänskliga rättigheterna". Brott mot mänskligheten är fruktansvärda, men man kan väl inte bryta mot en rättighet? Om jag går längs en gata och kommer fram till ett övergångsställe innebär det att jag har rätt att gå över gatan där. Om jag inte gör det, har jag brutit mot den rättigheten då?

Men man ska väl inte bara gnälla. Det finns ju bra saker också, som till exempel att man kan snylta på syrrans blogg när man behöver avreagera sig på sånt som man irriterar sig på.

                                                                                        Storebror Keso


Kommentarer
Postat av: Pialotta

Ja du det där får vi verkligen vara riktiga GNÄLLSPIKAR om .. Ta vattnet som du tar upp.. jag går in i duschen sätter på kranen.. det tar en "halvtimme" innan vattnet blir bara ljummet.. Fjärrvärme kan man lugnt påstå.. likadant då disken ska rengöras.. vattenmängden strilar på tills det blir några ynka grader.. Rent slöseri med vattnet.. så många som inte har den där varan..
Man blir så trött!!!!!!!
Hedersmord.. usch ja, bara ordet får mig att rysa.
Bryta mot en rättighet... nej det där borde man inte kunna..
Ha de i alla fall med dina bryderier.. nu svazzar jag iväg på gamla "Elsa".. mammi väntar med dammsugare och tvättkorgen:-)

Postat av: Lois

Jag och stora y har många gånger gnällt över i-landsproblem som att min brevbärare ignorerar min "ingen reklam tack"-skylt och trycker in Svepet (= ca 1 miljon lappar och häften om billig fläskfilé och extrapris på duschmunstycken) i min brevlåda ÄNDÅ.
Eller när de (vilka är dessa mystiska "DE"?) gömmer två kilo reklam i DN?
Aaahrg.
Folk som svälter skulle bara veta hur jobbigt det är att gå till pappersåtervinningen i tid och otid :)

2008-02-06 @ 10:32:23
Postat av: mammselen

Och jag fattar inte varför det heter självmordsbombare, när man dödar massor av andra också. Det borde väl heta massmordsbombare, eller nå´t.

2008-02-06 @ 18:40:24
Postat av: Fia

Pialotta: Ja, visst är det otroligt att vi har möjlighet att slösa med schysst dricksvatten.
Lois: Ja, de fattar inte hur bra de har det:)
mammselen: Håller med!

2008-02-06 @ 19:11:10
Postat av: Anonym

Jag kan väl oxå tycka att endel saker verkligen har fel namn. Men i det stora hela retar det inte mig så mycket men nåt som verkligen retar mig och som jag kan bli rasade över är att vissa människor tror sig kunna
bestämma över livoch död. Kunna döda andra genom att sätta bomber på sig själva eller som att kunna putta ut nån från balkongen så ett barn dör. Och tro att det skulle vara guds vilja för mig spelar det inte nån roll vilken religion man företräder utan det kräver fördömmelseoch avsky.
kram Tingeiling

2008-02-06 @ 20:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback