Balett och hockey

Jag satt och läste ett inlägg hos Ulla. Hon skrev om ett besök på operan, där hon hade tittat på balett. Då kom jag att tänka på en diskussion jag hade med några kollegor för en tid sedan. 
Vi pratade om att en del tycker att det är urtråkigt att titta på balett och andra tycker att det är rena döden att titta på hockey. Det som avgör är förmodligen hur mycket kunskaper man har om ämnet. Vet man hur svårt det är att passa varandra, och hur man överblickar spelet, skridskoåkningsteknik, olika spelstrategier mm tycker man att en hockeymatch är fruktansvärt spännande, samtidigt som en oinvigd har svårt att fatta tjusningen med att sitta och titta på vuxna karlar som skuffar en puck mellan sig på isen.
Den som å andra sidan vet hur svårt det är att göra vissa rörelser som snygga piruetter, och hur mycket träning som ligger bakom en pose där hela kroppen (hållning, huvudets vinkel, armens vinkel och hur hand och fingrar ser ut) ska se bra ut, blir berörd av en balettföreställning som en novis uppfattar som en plågsamt långtråkig stund i obekväma stolar. Jag blir alldeles lycklig när jag ser dansare som har fullständig kroppskontroll och både styrka och smidighet i sina rörelser.


Kommentarer
Postat av: Erik

Det var väl det jag anade... Det döljer sig en klok och vis kvinna bakom denna blogg :-) Så sant som ni diskuterade, kunskap behövs ibland för att kunna uppskatta något bättre. Fast lite "gut feelings" kan också fungera, det beror helt på vad det gäller. Operabesök utan kunskap i librettot är ganska bortslösad tid! En bra rockkonsert sugs man in i, bara sådär...

Jag hade själv en aha-upplevelse i detta när jag först läste på om amerikansk fotboll och sedan såg finalen Superbowl på tv mitt i natten. Det blev väldigt mycket bättre, sedan var det en förbaskat bra musikshow i pausen och spännande när New York vann från underläge till slut. En höjdarnatt, mycket tack vare att med regler och lite andra kunskaper blev matchen intressantare.

Har själv jobbat lite ihop med dansare... så den där "perfekta kroppskontrollen" är häftig när den finns där. Kul! :-)

Postat av: Ulla

Godmorgon! Vilket klokt inlägg! Och vad kul att inspirera till sådana tankar. Jag följde "Stjärnor på is" och efter det har jag nu fått en större respekt för de som åker konståkning för nu förstår jag på ett annat sätt hur svårt det är att utföra olika stegsekvenser, piruetter etc.

Ha en go söndag!

2008-12-28 @ 08:09:06
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Fia

Erik: Det kanske inte skulle vara så tokigt att ha en kort introduktion med genomgång av regler, teknik, strategier mm inför olika sportevenemang eller kulturella evenemang. Det kan vara ett sätt att på sikt öka sin publik.

Ulla: Ja, ditt inlägg var en bra inspirationskälla :)

2008-12-28 @ 15:47:37
Postat av: Dotter Yv

Åh, jag ryser när jag ser det här. Jag ryser!

2008-12-28 @ 16:19:08
Postat av: Ninna

Intressanta tankar. Du beskriver baletten fint.

2008-12-28 @ 21:04:15
URL: http://persiljeland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback