Inredning

När jag var 12 år upptäckte jag inredningsmagasinen. Jag blev störtförälskad i Allt i Hemmet och började omedelbart spara på tidningarna. Jag var löjligt rädd om tidningarna, och det fanns inte ett skrynkligt blad eller hundöra någonstans. Med tiden hade jag flera kompletta årgångar av flera olika inredningsmagasin, alla tidningar i perfekt skick.
När jag skulle flytta hemifrån tog jag först med mig mina buntar, men när jag tröttnade på att de tog sån plats slängde jag alla tidningarna, och så började jag på ny kula.... med jämna mellanrum har jag skänkt bort eller kastat stora högar med inredningstidningar. Jag har alltid känt det som en högtidsstund när ett nytt nummer kommer ut, och så har jag satt mig bekvämt någonstans med en kopp te och avskärmat mig från omvärlden, och så har jag fullständigt frossat i alla inredningsreportage.

Men på senare år har jag börjat ändra inställning. Jag är lite trött på alla flashiga reportage från arkitektritade hem på Long Island eller strandkåkar i Västindien eller kulturhus i Provence. Reportagen är så likartade. Det är en evig uppräkning av Ph-lampor, sjuanstolar, superllipser, Starck-möbler... Det är blanka bilder i fyfärgstryck (med några svartvita insprängda som ska öka intresset) på tjusiga takvåningar och upprustade skärgårdshemman och lyxrenoverade skånegårdar, och jag borde ju brinna av intresse...men...jag känner mig väldigt uttråkad och oengagerad. 

Kommentarer
Postat av: Erik

Allt ska vara så stylat numera... För ett tag sedan gick jag på några lägenhetsvisningar (mest på kul) och de hemmen var helt klart stylade. Människor jag känner har ju prylar. Man har hyllor, bokslukare har hyllmeter med bokryggar. Musikälskare har kanske både lp-skivor och smala cd-hyllor. Men de där hemmen till försäljning de var snudd tomma. En stereobänk i vardagsrummet och en hylla med lite dammsamlande prydnadsprylar på. Visst, man ser lägenheten, men det är lite för avskalat. De gjorde om i ett kök i något tv-program nyligen. Suck och stön, rev ut en massa överskåp och ersatte det med ett par vägghyllor. Va? Hur fasen ska allt porslin få plats? Ser kanske flott ut, men värdelöst! Å så alla inredningsbloggar, fulla med namedropping och detta "måste ha" skrivande, suck! Ha, ha, ha (inte skratt!), tror folk det är lycka? När du gör nytta på sjön Fia, det skulle jag tro är lycka, att hjälpa någon i sjönöd. Eller glida iväg på bågen, en skön tur, det är lycka (tror jag, har själv aldrig testat). Tälja på en trägubbe och bli nöjd med resultatet, det är lycka.

Själv är det Illustrerad Vetenskap som är min månadsfavorit bland tidningar och så ett par musiktidningar. Grabben och jag slåss om IV-tidningen, vi vill båda läsa, sambon gillar den också ;-)

Ha en skön helg!

Postat av: agneta

det blir så med mainstream, alla springer åt samma håll. hur kul är det med motorvägar? vi letar väl efter det personlilga uttrycket - individens avtryck, känslan av att det BOR nån i miljöerna?

2008-08-09 @ 11:34:50
URL: http://stillstanding.blogg.se/
Postat av: Mumin

Jag tycker det är roligt att blanda gammalt och nytt......ja dem där inredningstidningarna är för flashiga, håller med dig. Kram på dig! Mumin

2008-08-09 @ 14:13:27
Postat av: JB

Nää, bara tillgång till lokaldelarna och stockholm



:-)

2008-08-09 @ 15:24:52
URL: http://www.modebloggarsuger.just.nu
Postat av: Fia

Erik: Ja, det är många gånger lite väl ytligt när man läser inredningsreportagen. Varenda pinal kommer från en känd designer, och de själva jobbar alltid med något trendigt. Det är som om ytan och alla namn är viktigare än att de trivs i sitt hem. Det har dessutom blivit en lönsam verksamhet att styla hem inför försäljningar numera.

Vi prenumererar också på Illustrerad Vetenskap, och på Världens Historia. Kanonbra tidningar med en massa intressanta artiklar.

2008-08-09 @ 15:50:17
Postat av: Fia

Agneta: Ja, det blir lätt själlöst. Jag trivs bäst i hem där det finns personliga avtryck som avslöjar ett intresse eller en personlighet.

Mumin: Det är ju då det blir personligt och trivsamt.

JB: Ok, men då får du väl helt enkelt bara bläddra lite mellan fototillfällena...Det var ett väldigt roligt inlägg du hade.

2008-08-09 @ 15:55:01
Postat av: britten

Tänk det skulle kunnat vara jag som skrivit ditt inlägg idag...för så precis är det för mig också...jag älskar att inreda men numera gör jag det så att säga på fri hand och jag tycker att alla inredningsmagasin ser likadana ut...kram

2008-08-09 @ 17:49:55
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: tingeling

Jag blandar gammalt och nytt hej vild inte vet jag om det är snyggt men ....

Jag tycker mycket om inredning kramar Tingeling

2008-08-09 @ 19:54:55
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Sojung

sv: en fickkniv?:O det var lite annorlunda:D

2008-08-09 @ 20:30:51
URL: http://sojung.blogg.se/
Postat av: Mia

Vad fasen, ett hem ska vara personligt, med just det DU tycker om, men det verkar som om man inte är nån att räkna med om man inte har ett stylat hem! Näää, fram för det personliga i tillvaron!

2008-08-09 @ 20:34:37
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: B R O W N S U G A R

Sv: haha nä vad sött :) men jag håller med dej, de är många som tror att norska kvinnor är snällare. Plus s¨pråket låter inte lika "elakt" som svenska :D haha

2008-08-09 @ 21:03:45
URL: http://brownsugar.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ja det kanske har blivit lite mycket av det goda på sistone..TV program massor med tidningar!

Jag köper aldrig inredningstidningar för jag inser att jag aldrig kommer att få det så där tjusigt.



Nej jag har min stil och den litar jag på...Och ett hem ska vara personligt man ska se vem som bor där!



När vi flyttade från huset..bytte vi ut ganska mycket grejer...men när en av grannpojkarna från gatan var här så gick han runt.

Åhh sa han det känns att det är ni som bor här!!



Ha en skön söndag..kramen

2008-08-10 @ 09:59:11
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lite skönt att höra. Själv blir jag djupt imponerad över människor som har hem som saknar allt det där. Hem där de har saker som de burit hem från olika delar av världen, från sina föräldrahem eller Myrorna. Och som har ett hem som håller ihop. Dessa hem tycker jag har verklig själ!

2008-08-10 @ 21:30:25
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Anna

M mmm det kan ofta vara lite väl stylat..men så kan man hitta något man ändå kan ta till sig. Liksom plocka någon liten godbit.. jag har en tidning som är norsk...den gillar jag Vakre Hjem heter den. Men det måste ju gå o leva i ett hem...det ska vara mysigt o kännas varmt gärna både gammalt o nytt. Så man trivs...du verkar vara en glad o positiv tjej.. jag tror du trivs hemma..Kram på dig.

2008-08-10 @ 21:47:12
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Vicktoria

Jag känner som du. Hemmet har i perioder överhopats av inredningsmagasin, som aldrig tycks hitta ny vinklar.

Och betänk vilka fantastiska saker som kunde ha inhandlats

för den summa pengar som magasinen har kostat mig genom åren. Eller förresten, jag struntar i att tänka på det. Det blir alldeles för sorgligt.



Jag har länkat till dig nu.



Kram, V

2008-08-10 @ 23:36:39
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du och så alla de här snickeristylingprogram på televisionen.. jag blir så TRÖTT.. lagom är alltid bäst:-)

Tjing tjong från ett regnigt Skåneland och nu hör jag minsann Farbror Oskar oxså utanför mitt fönsterbord.

2008-08-10 @ 23:48:08
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Borthy

Synd att du slängt alla gamla årgångar för det hade kunnat vara kul att bläddra i så här i efterhand. Annars tycker jag som du, det går lite i vågor när man vill läsa de tidningarna men det är många repriser!

Har tidningarna gjort att du skaffat dig ett drömhem genom åren eller har det blivit som det blivit? kram

2008-08-11 @ 03:23:38
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Malin*

åh, tack för tipset... Har äntligen tagit mig tid att läsa dessa böcker, som jag tänkt hur länge som helst! jälvklart ska jag läsa även den! Ha en fin kväll!

2008-08-11 @ 20:53:21
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Malin*

Håller med, ill ha lite gammalt blandat med lite nytt! Gärna ljusa färger, det ger energi...

2008-08-11 @ 20:54:49
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback