Ett öga rött...

Idag ska min man på ögonoperation. Han är inte ett dugg orolig, eftersom det numera är en ofarlig rutinoperation. Vi ska strax åka iväg, och jag ska agera ledsagare och chaufför.

Själv skulle jag aldrig våga att utsätta ögonen för minsta ingrepp, även om jag är närsynt som en bofink och har mycket att vinna. Man har ju så mycket att förlora också.
Jag står nog ut med immiga glasögon på bussen, kladdiga glas som måste putsas med jämna mellanrum och omaket att hålla glasögonen på plats när man ska ta på sig motorcykelhjälmen. Jag ser ju i alla fall.

Vad säger ni, skulle ni våga er på en ögonoperation?

Kommentarer
Postat av: Petra

Min ögonläkares make (som också är ögonläkare) utför dessa operationer. Hon har trots det rått mig att INTE genomföra en, med motiveringen att hon heller aldrig skulle göra det. Så jag låter också bli.

Postat av: amonym

Nä jag tror inte jag låter mig skäras i om det inte är ett måste (sjukdom och så). Har också glasögon men trivs rätt bra med dem. Använder linser när jag tränar. Och just ögonen tycker jag verkar så läskigt....hua!

2008-08-14 @ 08:26:29
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Mumin

Ja det hade jag inte bangat för. Jag är inte rädd för nånting sådant. Dem är ju så skickliga nuförtiden. Men jag går också och putsar glasögon och letar i min förtvivlan efter dem ibland....ser ju som en kratta, men det får man leva med. Är det inte värre så:) Kram på dig! Mumin

2008-08-14 @ 08:34:36
Postat av: frktjatlund

Öm som ögat. Nej, det ska mycket till innan någon får peta mig i ögat. Och jag är glad att jag inte behöver göra det själv heller.

2008-08-14 @ 10:00:36
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Jag har funderat mycket på det där faktiskt, eftersom jag oxå ingår i kategorin "närsynt som en bofink". Skulle vara jätteskönt att slippa glasögon och linser men som sagt liiiiite läskigt är det. Dessutom tilllåter inte min ekonomi det just nu, lägger hellre pengarna på annat, typ resor. Det finns ju så mycket att se ;-)

Eftersom jag numera läser din blogg varje dag har jag lagt till dig in min länklista :-D

2008-08-14 @ 10:48:35
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: ejmis

Jag tror jag skulle sakna mina glasögon faktiskt...dom har ju blivit en del av min personlighet känns det som.

2008-08-14 @ 12:47:08
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Erik

Gäller det grå starr, så ja då tror jag valet blir operation. Visserligen har en kompis fått problem med det ena ögat... men ändå. Fast att göra det för att ögat börjar bli stelt i linsen, småmusklerna, njaaee. Tror jag står ut med läsglasögon. ;-)

Såg att det börjar bli inne att ha glasögon, fast då ska det väl vara bågar för tiotusentals kronor, designade av någon "känd". Men snart är du inne Fia, så fortsätt du bära dina "bofinksattribut" :-)

2008-08-14 @ 14:17:56
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Annelie

När min dotter fick läsglasögon förra året var min första fråga "jaha, men kan man inte operera det istället?". Jag fick en blick av skolsyster som sa allt, den skjutsade ner mig några steg på mamma-skalan.



(tydligen växer inte ögonen klart förrän i 30-årsåldern och inga operationer görs därför på barn)

2008-08-14 @ 14:39:13
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Fia

Petra: Jag var opsykologisk nog att läsa upp din kommentar för maken strax innan vi åkte iväg till operationen. Men han blev inte avskräckt.

Amonym: Samma här, helt ok med glasögon.

Mumin: Jag letar aldrig efter brillorna, för jag har dem alltid på mig:)

frktjatlund: Då har vi samma inställning.

Jazzhoppan: Jag lägger också hellre pengarna pånågot annat, för jag lider konstigt nog inte så mycket av min dåliga syn.

Ejmis: Jag hade en jobbarkompis som hade extremt dålig syn ( -15 dioptrier), och när hon blev opererad kände hon sig naken utan glasögonen.

Erik: Ja, om man skulle drabbas av starr eller någon annan ögonsjukdom skulle jag nog gå med på operation, men inte i nuläget.

Annelie: Äsch, bry dig inte om den fördömande reaktionen. Du måste ju ha rätt att ställa en fråga. Fast jag som är så feg när det gäller operatiner undviker dem givetvis även för döttrarna

2008-08-15 @ 20:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback