Till min kära skolchef...(Underrubrik "Jasså, jaha")

Tänkt konversation:

(Jag):  Godmorgon skolchefen, vilken härlig dag vi har idag!
(Skolchefen): Ja.verkligen, man känner att våren är på gång!
(Jag): Jag var på en väldigt inspirerande föreläsning igår, och jag fick så många goda idéer!
(Skolchefen): Var du på en föreläsning? Vad kostade den?
(Jag): Den var gratis, för det var ett läromedelsföretag som stod för den!
(Skolchefen): Jasså, jaha, men hur löstes det med din frånvaro?
(Jag): Jag åkte på min fritid för att inte påverka mitt arbete, så det var OCKSÅ helt gratis! Bra va?
(Skolchefen): Ja, det var ju bra...
(Jag): Jo, men i alla fall, jag blev så inspirerad av läromedlet, och jag såg så många möjligheter. Du vet att jag inte kan skicka hem böckerna som vi har det nu, utan vi har klassuppsättningar i klassrummet, så när det blir läxa får de läsa på sina anteckningar eller så kopierar jag lite grann. Och de böckerna har vi haft i sex år nu. Några börjar bli lite slitna eftersom de används dagligen, flera gånger om dagen till och med.
(Skolchefen): Jasså, jaha.
(Jag): Jag räknade lite på det där, och kom underfund med att om jag köper in varsin bok till eleverna i alla fyra ämnena kommer den totala litteraturkostnaden per elev att bli mindre än tusen kronor på tre år, alltså cirka 230 kronor per ämne för en period på tre år. Och sen kan ju nya elever ta över böckerna, så det blir ju ingen stor kostnad.
(Skolchefen): Det går inte.Det är alldeles för mycket pengar.
(Jag): Jasså, jaha. Hur mycket får varje elev kosta då?
(Skolchefen): Få se nu, jag tittar på ert anslag för i år *räkna, räkna* hmmm *bläddra, bläddra*. Om jag tittar på vad varje elev får kosta i vart och ett av dina ämnen för hela året, med litteratur och förbrukningsmaterial och inköp av verktyg och annan utrustning kommer jag fram till, hmmm *räkna, räkna* hmmm... 29,50 per ämne och elev!
(Jag): Jasså, jaha...


Det här är givetvis inte alls sant. Alltså, jag menar, jag har ju inte diskuterat det här med skolchefen. I övrigt var allt sant! 

Kommentarer
Postat av: amonym

ska man skratt eller gråta.....*suck*! 29:50.....räcker inte ens till speciellt många kopior. Har ni funderat på griffeltavlor....de varar ju länge också. Barnen kanske kan fotografera vad de skriver på dem med sina mobiler....eller?
Måste vara tröstlöst att jobba med så knappa resurser!!!! Kämpa på! Ni är viktiga!!!

Postat av: Pialotta

Ja du Fia snart tar väl Internet över all undervisning så det behövs inga läroböcker.. skulle inte förvåna.
Visst får du ta fotot, em om du vill kan jag ju skicka den till dig per e-mail.. har jag din postadress tro?
ha de fint med fotot är det något annat du vill ha så bara hojta:-)

2008-04-17 @ 16:54:16
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Charlotte

Ett skolexempel på hur man tar död på initiativförmåga och arbetslust! Och 29.50 - det låter ju helt galet litet!

2008-04-17 @ 17:10:48
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Ulla

Jag tycker det satsas alldeles för lite på våra barn och ungdomar!

2008-04-17 @ 20:42:17
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Lissen

Kan inte du byta plats med din skolchef! Du verkar vara den klokare! Ungdomarna måste veta och känna att vi satsar på dom. Även lärarrna måste känna att det arbete dom lägger ner är betydelsefullt!!!!!
Kramizzz

2008-04-17 @ 21:37:00
URL: http://LissenTo.Blogg.se
Postat av: Erik

Ja, det är för jäkligt!
För några år sedan skulle det satsas på skolan. Ja, det var så politikerna sa. Då kom några kronor ända fram till klassrummet. Räckte till att arbetslaget kunde köpa in några nya kartböcker. När vi sedan jobbade med kartböckerna var det ett helsike, sidorna stämde inte mellan den äldre och nya upplagan, suck. Det slutade med att en mindre klass fick de nya fina kartböckerna medans vi andra slet vidare på de äldre. Det var den satsningen på skolan, den gången.
Det är inte bara sjuksköterskorna som behöver högre lön. Det är många! Och inte bara lönehöjningar... många skolbibliotek, denna utmärkta källa till kunskap och läslusta, har stängt/försvunnit helt i flera skolor i Stockholmsförorterna. Trist.
Uj, ämnet engagerar.
Hoppas du är duktig på att trolla! Det är en minst lika viktig egenskap hos lärare som tålamod och pedagogiska färdigheter :-)

2008-04-18 @ 00:47:31
URL: http://erik56.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback