Cogito, ergo sum...

Kan det anses riktigt normalt att vakna klockan tre på natten och ha svårt att somna om, för att man febrilt försöker komma på vad "Sic transit gloria mundi" betyder?
Jag kunde inte komma på betydelsen och låg och funderade på om det var någon av de svenska kungarnas valspråk.
Jag somnade om så småningom, men när jag vaknade hade jag fortfarande den obesvarade frågan hängande över mig.



Hämtat från Wikipedia, så att ni också slipper grubbla över betydelsen:
  • Sic transit gloria mundi -- "Så förgår all världens härlighet" (Yttrandet skall ha fällts i samband med att en nyvald påve klev in i Peterskyrkan i Rom och ett knippe blånor tre gånger fattade eld från ett vaxljus) (ur påvekröningens ceremoni)

  • Kommentarer
    Postat av: ejmis

    Du stressar väl inte min vän? Låter jobbigt att vakna så där på natten. Ha en fin tisdag!

    Postat av: Pia

    helt normalt att vakna på natten och fundera,,,,,men att göra det på.... latin? är väl lite udda :)

    2008-04-22 @ 07:37:09
    URL: http://mammipiha.blogg.se
    Postat av: maria

    Ingen fara....det finns konstigare saker att fundera på...hahaha!!!

    Ha det skönt i vårsolen idag....och tänk på att Nihil agere delectat!!!!

    2008-04-22 @ 07:53:19
    URL: http://www.nightviolet.blogg.se
    Postat av: Kvinnafrumamma

    Sv...vet faktiskt inte varifrån kläderna är, hittade bilden och var bara tvungen att lägga in den*s*

    HA en bra dag!

    2008-04-22 @ 08:42:32
    URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
    Postat av: Think Twice

    Att vakna upp så där är
    lika jobbigt som när man ska somna in....och man ligger och funderar på något speciellt....
    När jag läste frasen...tänkte jag först på boken Änglar o Demoner om jag möjligtvist hade hört orden där!
    Hoppas du fick sova gott igen!

    2008-04-22 @ 10:51:21
    URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
    Postat av: Stora Y

    Hej Mothi! Du vet ju hur din kära mellandotter är rätt morgontrött (hehe)... I alla fall, hyresvärden har meddelat att de kommer förbi idag eller imorn för att hämta in radonmätare de ställde ut för två månader sedan. Så i morse vaknade jag pigg som tusan efter att jag drömt tre gånger att hyresvärden ringt på ytterdörren och jag inte kunnat kliva ur sängen (du vet sådär när man inte kommer någonstans när man springer i drömmar) för att de sedan använder huvudnyckeln och kliver in i lägeheten medan jag fortfarande ligger kvar i sängen (som då alltså syns VÄLDIGT bra från ytterdörren) helt nyvaken och halvt påklädd! Jobbigt för en morgontröttis kan jag säga!

    2008-04-22 @ 11:58:44
    Postat av: Stora dottern

    Mamma, det är ju från Lotta-böckerna.
    Du anar inte hur många bevingade uttryck jag fått därifrån...
    Allmänbildning, helt gratis!

    2008-04-23 @ 20:41:12

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    Trackback