Kemilektion

Vi jobbar just nu med atomens byggnad och periodiska systemet. Jag har försökt förklara hur otroligt små atomerna är, och principerna för de olika atomslagen. Vi har ritat atomer med elektroner cirklande runt kärnan, och vi har pratat om att saker som är sanningar idag kan visa sig vara helt fel om en ny banbrytande upptäckt görs. Vi har gjort jämförelser (Tänk er att hela atomen är stor som Globen. Då är atomkärnan stor som ett blåbär. Och hela utrymmet mellan kärnan och skalet är bara tomrum, inte ens luft.) för att på något sätt hitta bilder i hjärnan.

Jag har försökt förklara att grundämnen är ämnen som bara består av en sorts atomslag, så om man delar en bit guld i mindre och mindre bitar i evigheter så kommer det till slut att bli guldatomer. Fast ingen har någonsin sett en atom. Ahh! Det blir så krångligt och rörigt fast jag försöker förenkla med hjälp av liknelser.

Mitt i alla diskussioner säger en av flickorna:
- Jag förstår nästan vad du menar, men jag undrar, hur får man in atomerna i guldet? Det måste ju vara jättesvårt att få dit dom om dom är så små så man inte ens ser dom....

Kommentarer
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Det där måste vara svårt att lektiona i, Kemi.. Inte på något sätt mitt ämne så det där låter jag bli att kommentera vidare:-) Hatade allt vad det gällde formler och sånt i skolan.. kopplar samman matte och Fysik oxså.. samma rabbakalja för mig. Men de där töserna hade bra frågor och undríngar:-)
ha de fint i din Atomvärld.. Kram

Postat av: Ester

Om man inte frågar så får man inget veta. Kloka tjejer! :-)

2007-09-24 @ 22:09:53
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Ola Vikman

Yess jag känner igen mig... kampen med kemi, tyska verb, matematik.. dom mördande långa tisdagarna då man hade allt av detta i en och samma dag.
Det var morgnar
som dessa man insåg att man hade ont i halsen och att feber tempen säkert visade på över 38 utan att man ens hade kollat.:)

2007-09-24 @ 23:07:13
URL: http://www.sommarmoln.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback